Kemalangan / Rosak / Recall

Gadis 18 Tahun Maut Selepas Keretanya Melanggar Jentolak

Kehilangan nyawa seorang remaja yang tragis, yang mungkin dapat dielakkan sama sekali

Memandu secara melulu adalah penyebab kemalangan yang sering mengakibatkan kecederaan atau lebih teruk, kematian penumpang dan/atau pejalan kaki. Kepada pembaca kami, izinkan kami mengingatkan anda sekali lagi untuk berfikir dua kali sebelum anda melakukan kesalahan di belakang stereng kerana yang diperlukan hanyalah sedikit penilaian tidak tepat untuk sesuatu malapetaka seperti ini berlaku.

Di Pelabuhan Klang, seorang remaja perempuan maut ketika sebuah kereta yang dipandu terbabas ke dalam jentolak yang menuju di arah yang bertentangan. Kemalangan maut ini berlaku di Jalan Telok Gong berhampiran Masjid Jamek kelmarin (1 Oktober 2021).

Perodua Myvi berwarna kuning itu dipandu oleh seorang remaja berusia 19 tahun, yang dipercayai memandu dengan berbahaya sebelum dia kehilangan kawalan kereta. Akibatnya, Nurshaniza Alaudin, 18 tahun, yang duduk di tempat duduk penumpang depan, terbunuh di tempat kejadian, sementara pemandu dan penumpang lain, berusia 15 tahun, cedera ringan.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor, Norazam Khamis berkata, mereka menerima panggilan kecemasan pada jam 12.21 tengah hari sebelum anggota bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat Pelabuhan Klang bergegas ke lokasi kejadian. Bagaimanapun, mayat dan kedua-dua mangsa ditarik keluar dari kereta yang remuk oleh orang awam sebelum penyelamat tiba.

Mayat dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah untuk bedah siasat sementara kedua-dua mangsa juga dihantar ke hospital yang sama untuk rawatan perubatan ringan.

Sementara itu, Ketua Polis OCPD Klang Selatan, Shamsul Amar Ramli berkata, siasatan awal mendapati bahawa pemandu Myvi itu tidak mempunyai lesen memandu yang sah.

Dia menambah bahawa kes itu disiasat di bawah Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987, yang melibatkan kesalahan menyebabkan kematian dengan memandu secara sembrono atau berbahaya. Selepas pindaan tahun lalu, pesalah kini menghadapi hukuman yang lebih ketat, iaitu denda antara RM20,000 hingga RM50,000 dan hukuman penjara antara lima hingga 10 tahun.

Previous post

Syarikat Thailand Ubah Suai Hilux Untuk Menyaingi Raptor

Next post

Lima Sebab Kereta Sekerap Tidak Akan Berlaku Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *