Undang - Undang

Lima Sebab Kereta Sekerap Tidak Akan Berlaku Di Malaysia

Sekerap Kereta di Malaysia adalah subjek yang sangat sensitif sekarang.

Terdapat banyak perbincangan BARU dalam talian mengenai dasar pelupusan kereta di Malaysia dan walaupun Kementerian Pengangkutan membantah semua khabar angin dan berceloteh ketika YB Anthony Loke bertanggung jawab, program pembuangan kereta akhir hayat telah muncul semula baru-baru ini .

Sekarang, pelupusan kereta sudah menjadi di banyak negara, seperti di UK …… di mana harga kereta baharu TIDAK tinggi dan kerajaan mempunyai skema untuk membeli balik kereta yang dibuang untuk membolehkan pemiliknya membeli kereta baharu, tetapi kita rakyat Malaysia tidak menikmati harga rendah kereta baharu dan kami bukan negara berpendapatan tinggi seperti Singapura.

Juga, pekerja kelas rendah dan menengah kami tidak dibayar gaji yang cukup (gaji bulanan masih tidak setara) jika dibandingkan dengan negara yang menggunakan kenderaan sekerap.

  1. Bayangkan seorang guru sekolah yang sudah berusia 60 tahun mempunyai sebuah Honda Civic 1.6L 1996 yang dibayar habis. Kereta berfungsi dengan baik dan tidak memberikan masalah. Ya, ia adalah kereta berusia 25 tahun tetapi tanpa masalah dan kenapa harus pesara ini melupuskan Civic miliknya untuk sebuah kereta kompak buatan tempatan yang baharu yang akan dikenakan ansuran bulanan. Kereta baharu ini mungkin tidak akan lebih baik daripada Civic berusia 25 tahunnya.

2. Bagaimana jika seorang siswazah baharu berusia 23 tahun yang bekerja di Lembah Klang yang guna kereta wasiatnya Nissan Latio 1.6L tahun 2008. Kereta ini berfungsi dengan sempurna, mempunyai penyelenggaraan yang rendah, masih bagus untuk perjalanan ke luar untuk lawatan bulanan ke kampung halaman di Muar dan mempunyai beg udara untuk keselamatan yang baik. Kereta tidak mempunyai ansuran dan penggunaan bahan bakar cukup lumayan … hampir sama dengan kereta baru berharga RM80k. Dengan kos sara hidup Kang Valley yang tinggi, graduan baharu ini lebih baik memandu Nissan Latio tanpa bayaran sehingga gaji mereka bertambah baik dan mungkin bayaran pendahuluan untuk sebuah kondo kecil dibuat. Melupuskan Latio untuk kereta basic baharu dengan ansuran bulanan sama sekali tidak masuk akal kecuali ibu bapa yang sudah bersara di Muar membantu pembayaran bulanannya.

3. Kita lihat kepada kehidupan para-legal di Lembah Klang. Dengan gaji yang cukup lumayan memandu Toyota Camry yang berusia 19 tahun. Ia adalah kereta yang senang untuk anda gunakan. Cukup besar untuk keluarga dan boleh melakukan perjalanan di luar stesen tanpa halangan. Mengapa guru sekolah ingin menjualnya dan memulakan pinjaman kereta baru?

4. Kemudian kita ada duda lima puluh tahun yang tinggal di Gombak yang memberi nafkah kepada bekas isteri dan anak-anak. Mercedesnya yang berusia 28 tahun masih elok walaupun terdapat beberapa tanda kemek di sekeliling kereta dan tempat duduk pemandu koyak. Tetapi penghawa dinginnya sejuk, enjin 2.0L lancar dan mempunyai bintang di pinggir bonet. Mengapa jual dan dapatkan kereta jenama tempatan asas yang sederhana dan mulakan ansuran bulanan.

5. Anda mempunyai keluarga tujuh beranak. Kelima-lima anak masih bersekolah, ibu bapa bekerja dan dengan pendapatan isi rumah di bawah RM8k. Seorang pembantu untuk menjaga 5 anak dan Proton Exora yang dipercayai yang dibayar sepenuhnya. Gaji tidak naik dan perbelanjaan meningkat setiap tahun. Ansuran kereta baharu pastinya tidak akan membantu keluarga ini dan nilai trade-in Exora cukup untuk wang pendahuluan minimum untuk sedan rebadge kecil Malaysia yang tidak akan mencukupi untuk semua 7 sekeluarga.

Dalam ekonomi sekarang di mana harga kereta baharu dikenakan cukai minimum, skema End Of Life Vehicle (ELV) boleh berfungsi bila membeli Nissan, Toyota atau Honda baharu mungkin 30-35 persen lebih rendah berbanding dengan apa yang kita bayar untuknya hari ini.

Oleh itu, sehingga harga kereta di Malaysia turun ke tahap yang serupa dengan Amerika Utara dan Eropah, kami akan terus mengekalkan kereta lama kami dan cuba menjimatkan ansuran bulanan.

Previous post

Gadis 18 Tahun Maut Selepas Keretanya Melanggar Jentolak

Next post

Tom's Hasilkan Toyota GR Supra Sebagai Tribut Kepada Paul Walker

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *