Berita Auto

Lakaran Perodua Axia Semakin Kreatif

Perodua Axia 2023 serba baharu membuat artis grafik di seluruh negara sibuk dengan interpretasi mereka rupa model baharu itu dan set gambar yang kami temui tersebar di media sosial mendapat perhatian kami kerana kami fikir ia kelihatan sangat ‘funky dan bergaya’ .

Soalan? Adakah lakaran ini mendapat perhatian pengurusan Perodua?

Sementara itu, Axia serba baharu akan dilancarkan dalam beberapa minggu akan datang dan ia mewakili perubahan generasi utama yang pertama sejak papan nama itu diperkenalkan pada 2014.

Perodua Axia serba baharu dibina di atas platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA) dan membawa enjin petrol aspirasi semula jadi 1.0L 3-silinder, mungkin unit kuasa yang sama dalam Axia semasa dengan 67 kuasa kuda dan 91Nm tork yang ada.

Apa yang baru ialah kotak gear. Perodua akan menghentikan manual 5-kelajuan dan memberikan Axia D-CVT sebagai standard yang mungkin dirindui oleh sesetengah pembeli di bandar-bandar kecil yang lebih suka simple setup kerana kesesakan lalu lintas tidak wujud. Industri sekolah memandu juga akan terkilan. Tetapi jangan risau. Jika ramai yang mengadu mungkin Perodua akan bertukar arah mengenainya.

Menariknya, pemasar Perodua juga menawarkan penarafan penggunaan bahan api dalaman sebanyak 27.4km/l dengan penjana kuasa dan hentian automatik Eco Idle yang menjadikannya sangat cekap sebagai komuter bandar.

Jadi, apakah ciri yang akan anda perolehi dengan Axia baharu ini?

Perodua Axia Render 1.0

Axia 2023 ini juga akan membawakan beberapa ciri standard baharu walaupun pada paras trim terendah ‘Axia G’, yang dianggarkan berharga sekitar RM38,600. Ini termasuk cermin sayap boleh laras elektrik, brek anti-lock, Electronic Brakeforce Distribution, Brake Assist, Vehicle Stability Control, Hill-Start Assist, Traction Control, standard audio head-unit dan paparan LCD Multi-info.

Trim seterusnya, Axia X (dengan harga anggaran RM40,000), anda mendapat lampu depan LED. Kemasan Axia SE (anggaran harga RM44,000) tambahan auto start-stop Eco Idle, auto retractable wing mirrors dengan integrated turn signals, semi-bucket front seats, tachometer LCD dan filem Solar & Security untuk tingkap.

Kalaulah Pilihan Warna Di Atas Adalah Benar Untuk Perodua Axia 2023

Jangan lupa Axia spesifikasi tinggi yang digelar ‘AV’ (anggaran harga RM49,500). Versi ini mendapat upholsteri separa kulit 2 tona untuk tempat duduk, paparan pelbagai maklumat TFT 7″ dan sistem infotainmen audio paparan 9″.

Elemen digital nampaknya sama seperti yang terdapat pada Myvi facelift baharu dan crossover Ativa yang popular.

Previous post

Zeekr X Adalah EV Hatchback Liar Untuk China Sahaja

Next post

Honda Integra Mendapat Gaya Badan Hatchback Untuk China Sahaja

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *