Berita Auto

Proton Wira Masih Kereta PALING DICURI Di Malaysia

Walaupun sudah bertahun-tahun, pencuri masih suka mencuri Proton Wira.

Jika anda memiliki Proton Wira, sila ambil perhatian dan jika anda bercadang untuk membelinya untuk anak remaja anda yang akan mendapat lesen ‘L’ tidak lama lagi, lebih baik cari yang lain.

Proton Wira yang biasa ini telah menjadi kegemaran dengan harga rendah bagi kebanyakan rakyat Malaysia yang mencari kereta pertama mereka atau kereta ke-3 untuk garaj keluarga.

Wira mula dijual pada 1993 dan terus popular sehingga 2009, bayangkan! Terdapat beberapa varian dan saiz enjin dan hanya automatik 1.5L yang kurang popular.

wira 2

Seterusnya dalam senarai popular dengan pencuri ialah Proton Iswara yang merupakan adik beradik kepada Wira. Seterusnya ialah Perodua Myvi yang merupakan kereta terpakai kegemaran dan kini kegemaran pencuri kereta.

Seterusnya datang trak pikap Toyota Hilux yang mungkin akan dijual di Utara Thailand atau dibawa terus ke Burma untuk dijual.

Di antara 4 kenderaan curi popular yang disebutkan di atas, kami masih mempunyai banyak sedan Mercedes-Benz dan juga Toyota yang dicuri dan ini kebanyakannya untuk alat ganti atau bahkan untuk kegunaan haram dengan plat nombor klon.

Jadi, kenapa Proton Wira dan Iswara menjadi kegemaran? Sepanjang dekad atau lebih kedua-dua model ini dijual, beribu-ribu telah dijual dan seiring dengan berlalunya tahun, kebanyakan daripada mereka menemui jalan mereka ke luar bandar Malaysia sebagai kereta terpakai. Harga yang rendah bermakna jualan mudah dan pemilik tangan ke-3 atau ke-6 mahu memastikan kereta ini beroperasi.

Bagaimanapun, alat ganti kereta agak mahal kerana vendor Proton untuk alat ganti kenderaan kebanyakannya bekas ‘kawan’ peringkat tinggi dan alat ganti ini boleh mahal apabila baru. Jadi, Wira atau Iswara yang dicuri akan dibongkar dan dijual untuk alat ganti dengan cepat dan kadangkala harga alat ganti boleh lebih tinggi daripada membeli unit terpakai.

Untuk Toyota Hilux, permintaan tinggi di luar bandar Thailand dan Burma di mana penguatkuasaan rendah menjadikannya sangat popular dan pencuri boleh membawa Hilux daripada pemilik Malaysia kepada pemilik baharu dalam masa kurang daripada 2 hari.

Kenderaan Mercedes-Benz dan Toyota kebanyakannya telah dibongkar untuk alat ganti dan bengkel yang terlibat mungkin juga menggunakan alat ganti ini untuk membaiki kereta kemalangan. Ramai akan ditandakan sebagai ‘alat ganti kereta terpakai’ dan hari ini banyak bahagian ‘mudah’ seperti fender roda, pintu, cermin sisi, lampu belakang, lampu depan, bampar dan juga roda aloi asli boleh menelan kos lebih daripada seribu Ringgit sekeping.

Jadi, sebuah sedan Mercedes yang lengkap akan dijual pada harga sekitar RM10k atau lebih dan alat ganti sahaja boleh dijual dengan harga dua kali ganda, dengan enjin dan kotak gear disimpan berasingan untuk kerosakan bahagian selanjutnya. (Enjin kenderaan mempunyai nombor yang bermakna ia tidak boleh dijual secara keseluruhan dengan mudah).

Jadi, jika anda memandu salah satu daripada kereta yang disebutkan di atas, sila berhati-hati dalam memastikan kereta itu selamat dengan penjejak GPS dan satu atau dua penghalang untuk menyukarkan mencuri. Kunci stereng dan kunci gear adalah penghalang yang murah dan agak berkesan.

Previous post

Bas Pelancong Terbakar Di Plaza Tol UPM

Next post

Perlumbaan Menjadi Sebahagian Daripada Industri Kereta Elektrik USD1.2 Trilion

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *