Undang - Undang

Mengapa Kami Rasa RFID Mandatori Di PLUS BUKAN Idea Yang Baik

Melaksanakan Touch & Go RFID Secara Mandatori Di PLUS Akan Kucar-kacir Dan Kelam-Kabut

Berita 17 Disember 2021, Penggunaan kad Touch `n Go (TnG) dan SmartTAG di plaza tol Lebuh Raya Utara-Selatan PLUS) laluan Juru, Pulau Pinang hingga Skudai, Johor, akan dihentikan bermula 15 Januari 2022. Ia akan digantikan dengan kad teknologi Radio Frequency Identification (RFID) yang akan dilaksanakan untuk kenderaan ringan persendirian (Kelas 1), menurut Kementerian Kerja Raya (KKR)

Berita 18 Disember 2021, Pembayaran tol menggunakan teknologi Identifikasi Frekuensi Radio (RFID) yang akan diperkenalkan di laluan Juru, Pulau Pinang hingga ke Skudai, Johor di Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) bermula 15 Januari depan, adalah pilihan tambahan kepada platform transaksi sedia ada.

Pengarah Urusan PLUS Datuk Azman Ismail berkata, pengguna masih boleh menggunakan kad Touch ‘n Go dan SmartTAG kerana hanya satu lorong RFID disediakan di plaza-plaza tol di laluan berkenaan.

“Kami mendengar dan faham kebimbangan disuarakan oleh sesetengah pengguna lebuh raya mengenai penutupan lorong Touch ‘n Go dan SmartTAG. Kami ingin menjelaskan bahawa kedua-duanya akan tetap beroperasi,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Berapa banyak lagi U-Turn yang akan kita saksikan sebelum 2021 habis?

Walau apa pun semua ini akan menyusahkan rakyat.

RFID Akan Menyusahkan

Dari perspektif media industri kereta, RFID ialah sistem satu kereta satu akaun. Ini bermakna kereta pandu uji masa depan mungkin perlu dipasang dengan RFID sebagai standard, dengan akaun Touch ‘N Go e-Dompet dimiliki bahagian pemasaran syarikat kereta. Bagaimana sebenarnya sistem ini akan berfungsi?

Saya tidak akan berasa selesa membayar tol kepada mana-mana jabatan pemasaran. Dan jika mereka membuat sistem ‘potongan’ yang mana saya bayar untuk apa yang saya gunakan pada penghujung pandu uji saya, bolehkah saya membuat permohonan tuntutan bulanan saya dengannya?

Adakah syarikat kereta akan menelan kos untuk tol kereta pandu uji? Pasti tidak.

Ini adalah masalah yang agak khusus dan tidak membimbangkan 99.99% pembaca kami. Tetapi itu hanya contoh permulaan.

RFID Akan Menyusahkan Syarikat Car Sharing

RFID dikatakan adalah langkah kemasa hadapan, dan mungkin itu benar tetapi ada juga yang mengatakan car sharing juga langkah kemasa hadapan.

Terdapat banyak syarikat perkongsian kereta yang beroperasi di Malaysia. Sewaan kereta jangka pendek dari GoCar, Socar dan lain-lain ada di sini dan mereka memang berjaya.

Tetapi bagaimana mereka akan berfungsi dengan RFID? Mereka akan menghadapi batasan yang sama seperti jabatan pemasaran syarikat kereta, cuma tidak akan ada hubungan kepercayaan. Jadi, mereka mungkin perlu mendesak pelanggan baharu membayar deposit yang lebih besar untuk menampung bil tol yang berpotensi besar.

Itu akan menjejaskan perniagaan mereka dengan teruk. Jika memilih antara Socar dan GoCar, pilihan bergantung kepada yang menawarkan harga yang lebih baik.

RFID Akan Menyusahkan Mereka Yang Buta Teknologi Dan Tua

Terus terang, RFID bukan semudah difahami oleh orang seperti Touch N Go. Ya, sistem Touch N Go Card dan SmartTAG tidak sempurna tetapi ia mudah.

Anda mempunyai kad prabayar. Anda tambah nilai apabila bakinya rendah. Anda touch and, go.

Tambahkan lapisan kerumitan: anda mempunyai kad Zing Touch and Go, ia memuatkan semula sendiri apabila baki anda rendah. Anda touch and, go.

Semua ini agak intuitif dan kebanyakan orang boleh memahaminya dengan mudah. Walau bagaimanapun, RFID tidak intuitif sama sekali. NRIC mandatori anda mempunyai Touch N Go terbina di dalamnya. Setiap rakyat Malaysia sudah ada satu.

Tetapi RFID tidak semudah itu dan ia tidak akan menjadi mudah, tidak kira berapa kali mereka mencuba. Anda masih perlu membeli jalur dan memasangnya dengan betul pada kereta anda. Anda masih perlu mempunyai telefon pintar. Anda masih perlu memuat turun aplikasi. Anda masih perlu mendaftar akaun. Anda masih perlu menetapkan jalur RFID pada kenderaan anda melalui aplikasi dan muat semula e-Dompet anda.

Ini mungkin senang untuk kebanyakan orang berumur 30 atau 40 tahun. Tetapi ramai yang lebih tua akan kebingungan. Ada yang tidak menggunakan apl, tetapi masih perlu menggunakan lebuh raya PLUS. Ini adalah sistem yang akan menyukarkan kehidupan penduduk yang semakin tua di Malaysia, terutamanya jika ia menjadi mandatori tidak lama lagi.

Patutkah RFID Mandatori?

Ini agak susah sedikit. Di satu pihak, RFID dan mungkin sistem tol aliran bebas lorong berganda ada masa hadapan kita. Tetapi sebaliknya, Malaysia adalah sebuah negara di mana ini tidak akan berjaya.

Faktor kemudahan tidak akan mengatasi faktor kos, kerumitan dan pelbagai isu akan timbul apabila ia dilancarkan.

Yang ini senang. Masih bertahan.
Previous post

Honda Civic Type R 2023 Akan Muncul Di Tokyo Auto Salon

Next post

Aston Martin Vantage Edisi 'The Hunter' Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

4 Comments

  1. Suksol
    25/12/2021 at 12:34 pm — Reply

    Menaik taraf sistem Smart Tag dan TnG lebih baik daripada buat hardware baru yg menyusahkan banyak pihak dan menimbulkan pelbagai isu yg menghalang perkongsian alatan yg lebih mudah dan menjimatkan…

  2. Ooi hee pang
    25/12/2021 at 8:28 pm — Reply

    Klu nak GUNA RFID blh hanya pasang smart tag & RFID lorong yg sama supaya kedua2 kederaan blh lalu lorong tersebut seperti di jambatan pulau Pinang lagi pun enderaan Tak perlu queue Tak Macam tol sg.dua di mana tiap2 hari jam nak ke utara Ada 2 lorong RFID tapi pengguna Tak sampai 10% Klu banding dgn touch & go /smartag,buka mata & Minda lah skt #€$?#.harap maklum.tq

  3. Zzzz
    01/01/2022 at 9:55 pm — Reply

    ulasan mengenai klmhn rfid mmg elok utk dikaji semula penggunaannya. T&g sepatutnya menaiktaraf frekuansi smart tag Dan t&g .jgn menyukarkn penggunaan rfid kod pengguna.bil pengguna yg tidak tahu gunakn rfid adalah tinggi terutama warga emas. Mrk lebih sesuai Dan faham gunakn t&g Dan smtag. Lorong tol smtag t&g tidak perlu ditutup. CDgn Pelekat rfid ini dimasukkn dlm gajet kecil yg menggunkn bateri spt smrtag. Jika rfid dilekatkn dicermin ,berlaku rfid tertanggal,dikoyakkn,tidak boleh digunakn jika berlaku kmlgn pd lampu depan.jika guna kad t&g is Masih didlm kereta Dan boleh digunakn. Komen dihrp DPT beri inisiatif kpd t&g ken pengguna tol adalah ramai Dan makin bertambah.jadi perlu produk yg user friendly .tkasih

  4. Jac
    07/01/2022 at 1:13 pm — Reply

    Produk mesra pelangggan akan berjaya..yg tak mesra pelanggan akan gagal..

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *