Uncategorized

Mengapa Touch N Go Mempunyai Monopoli Dengan Tol Kita?

Pasti ada cara yang lebih mudah untuk membayar tol, bukan?

Kita semua sepatutnya sudah biasa dengan sistem Touch N Go (TNG) untuk pembayaran tol sekarang, tetapi tahukah anda bahawa PLUS telah memperkenalkan sistem RFIDnya sendiri suatu ketika dahulu dipanggil PLUS RFID yang membolehkan pengguna membayar melalui kad kredit/debit menjadikannya jauh lebih mudah daripada mana-mana aplikasi? Jadi apa sudah jadi dengan PLUS RFID itu?

Apabila PLUS memperkenalkan sistem ini, syarikat induk TNG, CIMB mengambil tindakan undang-undang terhadap PLUS dan akhirnya mengasimilasikan sistem ini ke dalam ekosistem TNG yang kemudiannya dikenali sebagai TNG RFID. Jadi mengapa melakukan ini? Mengapa kita tidak boleh mempunyai pilihan yang lebih mudah untuk membayar tol?

Sebelum ini kita membincangkan perkara itu, pada masa CIMB menyesuaikan RFID kepada ekosistem TNG, CIMB mengumumkan bahawa mereka akan memperkenalkan sistem pembayaran terbuka yang, pada dasarnya, akan memberi pengguna TNG RFID pilihan untuk menggunakan dan memautkan bentuk lain pembayaran bukan hanya TNG eWallet sahaja.

Pada Disember 2019, bekas Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan CIMB, Tengku Zafrul menyatakan, “Kami amat berbesar hati kerana dapat bekerjasama dengan PLUS untuk menerajui inisiatif penting ini.”

“Pendemokrasian dalam pembayaran tol adalah sesuatu yang kami perjuangkan sepenuhnya dan pasukan CIMB, bersama-sama pasukan di anak syarikat kami TNG, komited untuk bekerjasama dengan PLUS dan, pada masanya, syarikat konsesi lebuh raya lain untuk menjadikan pembayaran terbuka sebagai realiti yang boleh diakses oleh semua rakyat Malaysia. ” tambah beliau.

Jadi sekarang, seseorang mungkin berfikir, “nampak bagus, saya tidak sabar menunggu lebuh raya menambah kaedah pembayaran terbuka.” Ini benar, tetapi kenyataan itu dibuat pada tahun 2019, kini hampir penghujung tahun 2022, dan masih tiada tanda-tanda sebarang bentuk pembayaran terbuka untuk tol di Malaysia TNG atau sebaliknya.

Jadi tiga tahun kemudian, masih belum ada tanda sebarang sistem pembayaran terbuka untuk RFID. Ini menimbulkan persoalan, adakah TNG pernah merancang untuk memperkenalkan sebarang bentuk sistem pembayaran terbuka kepada RFID atau tol secara amnya? Nampaknya bukan ahli politik sahaja yang menyebarkan berita palsu pada musim pilihan raya ini.

RFID-Tag-TnG-1.0

Maklumat ini terima kasih pada SoyaCincau dan artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Previous post

Pengedar Mitsubishi Malaysia Buka Showroom Baharu Di Kluang

Next post

Volvo Memperkenalkan Versi Baharu XC40 Recharge

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *