Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Tindakan Hijau Volvo dan CATL: Inisiatif Pembaharuan Bateri EV

Meneroka Menukar Bateri EV Lama kepada Baharu: Langkah Strategik Volvo dan CATL Ke Arah Kemampanan

Volvo dan CATL telah melangkah ke hadapan dalam industri automotif dengan pengumuman kerjasama yang inovatif yang bertujuan mengurangkan impak alam sekitar akibat kenderaan elektrik. Inisiatif ini dilihat sebagai usaha ke arah menjadikan bateri kenderaan elektrik (EV) lebih lestari. Mampukah ini menjadi perubahan yang diperlukan untuk melihat bateri EV yang benar-benar mesra alam?

Dengan permintaan yang semakin meningkat untuk EV, Volvo mengambil inisiatif berani dengan kerjasama CATL, pengeluar bateri terkemuka, untuk mengitar semula bateri EV yang tua dan terbuang. Dalam kerjasama ini, pembekal Volvo akan membongkar bateri dengan teliti, memastikan lebih dari 90 peratus bahan penting seperti nikel, kobalt, litium, dan lain-lain dapat diperoleh kembali dan digunakan semula. Langkah ini akan memberikan kesan besar terhadap alam sekitar memandangkan perlombongan unsur-unsur ini sering kali memberi impak negatif kepada alam sekitar.

CATL, dengan kepakaran dan teknologi canggihnya, akan menggunakan bahan-bahan yang diperoleh kembali untuk menghasilkan bateri EV canggih yang akan digunakan dalam model kereta elektrik Volvo yang akan datang. Ini pasti akan membantu jenama tersebut memandangkan mereka sedang giat mendorong untuk lebih banyak model sepenuhnya elektrik.

Sejak 2019, hubungan simbiotik antara Volvo dan CATL telah berlangsung melalui perjanjian jangka panjang yang bertujuan menyediakan bateri untuk kenderaan elektrik Volvo dan Polestar. Volvo telah menetapkan sasaran alam sekitar yang ambisius, dengan aspirasi untuk mengurangkan pelepasan CO2 setiap kenderaan purata sebanyak 75 peratus menjelang tahun 2030.

Laporan tahunan 2023 syarikat menunjukkan pencapaian yang membanggakan, dengan pengurangan pelepasan CO2 purata setiap kenderaan sebanyak 20 peratus berbanding garis dasar 2018. Ini membuktikan bahawa jenama tersebut bukan sahaja komited terhadap matlamatnya tetapi juga melakukan segala yang mungkin dari semua aspek untuk mencapai sasaran ini secepat mungkin.

Inisiatif ini juga menekankan komitmen tidak berbelah bahagi Volvo terhadap kemampanan dan menunjukkan keberkesanan usaha bersama seperti kerjasama dengan CATL dalam mempromosikan landskap automotif yang lebih hijau. Kita akan lihat sejauh mana cepat dan berkesan kedua-dua jenama ini boleh mencapai matlamat mereka.

Terus-Terang

Kerjasama antara Volvo dan CATL ini merupakan langkah positif yang menunjukkan usaha serius untuk menangani masalah kelestarian alam sekitar yang semakin mendesak. Walau bagaimanapun, walaupun inisiatif ini patut dipuji kerana potensinya yang besar dalam mengurangkan kesan negatif terhadap alam sekitar, adalah penting untuk kami terus memantau dan menilai keberkesanan strategi jangka panjang yang dilaksanakan oleh kedua-dua syarikat ini. Kesediaan untuk berinovasi dan menyesuaikan diri dengan teknologi baharu akan menjadi kunci dalam menjadikan kerjasama ini bukan sahaja penyelesaian sementara tetapi sebahagian daripada peralihan global yang lebih luas ke arah kemampanan.

Previous post

Inovasi City Hatchback: Memacu Transformasi Automotif

Next post

Pusat Pembaikan Bateri Kereta Volvo Akan Dibuka di Thailand Dalam Masa Beberapa Bulan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *