Kemalangan / Rosak / Recall

Langkah Berhati-hati Chery Auto Malaysia dalam Menjamin Keselamatan Pelanggan

Pengilang proaktif dan komitmen tanpa kompromi ke arah keselamatan pelanggan selepas insiden gandar OMODA 5

Chery Auto Malaysia, telah mengambil langkah penuh tanggungjawab dalam mengelola kempen keselamatan pelanggan mereka dengan segera dan telus. Mereka mengumumkan penarikan semula 600 kenderaan model OMODA 5 setelah mengesan isu pada gandar belakang. Langkah ini diambil selepas penyelidikan dalaman yang mendalam dan kerjasama erat dengan Kementerian Pengangkutan (MOT) untuk memastikan bahwa semua kenderaan yang terjejas diperbaiki mengikut piawaian keselamatan yang tertinggi.

Menurut Naib Presiden Chery Auto Malaysia, Lee Wen Hsiang, syarikat ini telah menjalankan penyiasatan terperinci terhadap kes terpencil ini dan telah menghubungi pembekal komponen untuk mendapatkan penjelasan lanjut. “Setelah penyiasatan menyeluruh, pembekal memberitahu bahawa masalah tersebut berpunca dari peningkatan fasiliti di mana hujung mesin kimpalan automatik yang lusuh telah diganti dengan hujung kimpalan baru. Penggantian ini menyebabkan miskalibrasi peralatan,” jelas Lee.

Dari penyiasatan ini, didapati bahawa terdapat sejumlah 60 unit kenderaan OMODA 5 di Malaysia yang mempunyai bahagian terjejas, yang dikeluarkan pada 15 Ogos 2023. Chery Auto Malaysia telah mengambil langkah tambahan dengan melancarkan kempen perkhidmatan khas untuk memanggil dan memeriksa kenderaan OMODA 5 dengan gandar belakang yang dikeluarkan antara 14 hingga 17 Ogos 2023, yang melibatkan 600 unit.

Lee menegaskan, “Chery Auto Malaysia mengambil isu ini dengan sangat serius kerana keselamatan pelanggan adalah keutamaan kami. Kami sedang dalam proses menghubungi pelanggan yang memiliki Nombor Pengenalan Kenderaan (VIN) yang terjejas untuk meminta mereka membawa kenderaan mereka ke pusat servis yang sah kami untuk pemeriksaan terperinci.”

Chery Auto Malaysia juga telah menubuhkan laman web bagi pengguna OMODA 5 untuk mengesahkan kenderaan mereka tidak terjejas dengan hanya memasukkan Nombor Pengenalan Kenderaan (VIN) mereka. Pusat servis yang sah dan juruteknik mereka bersedia untuk melayani pelanggan yang mungkin terjejas oleh isu ini.

Chery-Omoda-5-7453

Syarikat ini mengesahkan bahawa tiada kenderaan lain jenama ini yang terjejas. Pemilik OMODA 5 boleh memeriksa jika kenderaan mereka terjejas dengan memasukkan nombor VIN mereka di https://www.chery.my/chery-product-update.

Sehingga 3 Mei 2024, Chery Auto Malaysia telah menghubungi lebih dari 53% (32 daripada 60) pemilik yang terjejas. Untuk memastikan pelanggan Chery sentiasa maklum, kemaskini mingguan akan dikongsi secara terbuka untuk menyediakan maklumat terkini mengenai status program tarik balik ini.

Chery Auto Malaysia mengucapkan terima kasih kepada semua pelanggan atas kesabaran, pemahaman, dan kerjasama mereka, serta Kementerian Pengangkutan atas nasihat dan bimbingan dalam perkara ini.

Terus-Terang

Dalam mengulas siaran akhbar ini, Chery Auto Malaysia menunjukkan komitmennya terhadap keselamatan pelanggan dengan tindakan proaktif dan tanggungjawab yang nyata. Langkah-langkah yang diambil untuk mengatasi masalah gandar OMODA 5 mencerminkan tanggapan cepat dan efektif syarikat dalam menghadapi situasi yang mungkin membahayakan pengguna.

Kami mengenali Chery dan kami tahu etika kerja serta komitmen mereka terhadap kualiti, perkhidmatan dan kepuasan pelanggan. Mereka pernah memasuki pasaran Malaysia sebelum ini dan kali ini, mereka berkomitmen penuh untuk menyediakan produk dan perkhidmatan yang terbaik.

Walaupun kejadian ini mungkin mencetuskan kebimbangan di kalangan pengguna, respons Chery yang cepat dan bertanggungjawab menunjukkan komitmen yang tidak berbelah bagi terhadap keselamatan dan kepuasan pelanggan. Ini seharusnya dianggap sebagai contoh keinginan untuk peningkatkan dan tidak hanya sebagai tanda kelemahan.

Previous post

Volvo Padel Open: Memperkenalkan Kejohanan Padel Terbesar dan Pertama di Malaysia

Next post

Kia EV9 Kini di Malaysia: Pilihan 6 dan 7 Tempat Duduk Bermula Dari RM369,668

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *