Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

Gangguan Perkhidmatan eWallet TnG. Adakah RFID Turut Terjejas?

eWallet Touch ‘N Go telah tiba-tiba menjadi gelap tanpa amaran. Adakah pengguna RFID turut terjejas?

Gangguan perkhidmatan Touch ‘N Go eWallet yang tidak berjadual hari ini menyebabkan riak di seluruh negara petang ini. Dalam kemas kini Instagram Stories, Tough ‘N Go eWallet memaklumkan pengguna bahawa gangguan perkhidmatan dalam eWallet mereka sekitar jam 3 petang hari ini MUNGKIN menjejaskan transaksi RFID dan PayDirect. Mesej itu berbunyi:

“Pengguna yang dihormati, kami faham anda sedang mengalami gangguan perkhidmatan dalam eWallet anda pada masa ini & mungkin tidak dapat melakukan pembayaran termasuk transaksi RFID & PayDirect. Yakinlah bahawa kami sedang membetulkan perkara ini & akan mengemas kini anda dengan sewajarnya, sebaik sahaja ia kembali dalam talian. Kami memohon maaf atas kesulitan yang berlaku. Terima kasih atas kesabaran & pemahaman anda.”

Perkhidmatan kutipan tol RFID TnG menggunakan eWallet TnG, oleh itu apabila eWallet tidak berfungsi, mungkin terdapat beberapa masalah dengan RFID. Perlu diingat, ini adalah petang Jumaat dengan ratusan ribu rakyat Malaysia akan berulang-alik merentasi Lembah Klang dan merentasi negara untuk hujung minggu mereka. Ada kemungkinan bahawa trafik akan menjadi sangat teruk akibat gangguan perkhidmatan ini.

Walau bagaimanapun, 3 jam selepas pengumuman awal yang ditunjukkan di atas, TnG eWallet menyiarkan kemas kini yang menyatakan bahawa RFID masih boleh digunakan jika anda mempunyai baki yang mencukupi.

Ini masih membayangkan sesetengah pengguna RFID mungkin menghadapi masalah jika eWallet mereka perlu ditambah nilai untuk pembayaran yang hebat melalui RFID. Kami rasa satu-satunya cara untuk mengetahui memastikannya adalah dengan mencubanya sendiri. Malangnya, kami belum memasang tag RFID RM35 pada mana-mana kenderaan kami.

Touch ‘N Go, yang mempunyai monopoli ke atas perkhidmatan kutipan tol lebuh raya negara, telah berusaha keras untuk menjadikan RFID sebagai standard baharu, menggantikan kedua-dua kad prabayar TnG tradisional dan pembaca kad SmartTAG. Walau bagaimanapun, berkali-kali banyak kelemahan RFID muncul dan rakyat Malaysia yang menderita. Kami telah menyuarakan kebimbangan kami tentang mewajibkan RFID di lebuh raya PLUS dan gangguan hari ini hanya menguatkan ketidakpuasan kami terhadap perkhidmatan tersebut.

Terkini.

Semua dah ok dah:

Previous post

PM Umumkan Tambang Percuma Untuk RapidKL Selama Sebulan Mulai Hari Ini

Next post

Petronas Lancar Syarikat Penyelesaian Tenaga Bersih, “Gentari”

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *