Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Perlumbaan Menjadi Sebahagian Daripada Industri Kereta Elektrik USD1.2 Trilion

2023 menyaksikan dorongan untuk kereta elektrik generasi akan datang.

Reuters baru sahaja berkongsi berita bahawa industri automotif global telah memperuntukkan kira-kira USD1.2 trilion untuk membangunkan kereta elektrik generasi akan datang, memberikan peluang keemasan kepada pembekal baharu untuk merebut kontrak yang menyediakan segala-galanya daripada pek bateri kepada motor dan inverters.

Startups yang mengkhusus dalam bateri dan salutan untuk melindungi alat ganti kereta elektrik (EV), dan pembekal yang secara tradisinya tertumpu pada sukan permotoran khusus atau perlumbaan Formula Satu (F1), telah mengejar kontrak EV.

Pembuat kereta mereka bentuk platform untuk bertahan sedekad, jadi model volum tinggi boleh menjana pendapatan besar selama bertahun-tahun. Kereta elektrik generasi akan datang dijangka mencecah sekitar 2025 dan banyak pembuat kereta telah mendapatkan bantuan untuk menutup jurang dalam kepakaran mereka, memberikan peluang kepada pembekal baharu.

“Kami telah kembali ke zaman Henry Ford di mana semua orang bertanya ‘bagaimana membuat perkara ini berfungsi dengan betul?’,” kata Nick Fry, Ketua Pegawai Eksekutif firma kejuruteraan dan teknologi F1 McLaren Applied.

“Itu peluang besar untuk syarikat seperti kami.”

2023, auto, BMW, electric vehicle, EV, Honda, SUV, Toyota

Dibeli daripada McLaren oleh firma ekuiti swasta Greybull Capital pada 2021, McLaren Applied telah menyesuaikan inverter cekap yang dibangunkan untuk perlumbaan F1 untuk EV. Inverter membantu mengawal aliran elektrik ke dan dari pek bateri.

Inverter silikon karbida IPG5 beratnya hanya 5.5 kg (12 paun) dan boleh memanjangkan julat EV lebih 7 peratus. Fry berkata McLaren Applied bekerjasama dengan kira-kira 20 pembuat kereta dan pembekal, dan inverter itu akan muncul dalam model EV mewah volum tinggi mulai Januari 2025.

Pembuat kereta pasaran besar selalunya lebih suka membangunkan komponen EV secara dalaman dan memiliki teknologi itu sendiri. Selepas bertahun-tahun mengalami kekurangan alat ganti yang berkaitan dengan pandemik, mereka berhati-hati terhadap terlalu bergantung kepada pembekal.

“Kami tidak mampu untuk bergantung kepada pihak ketiga membuat pelaburan tersebut untuk kami,” kata Tim Slatter, ketua Ford (F.N) di Britain.

Pembekal tradisional, seperti syarikat berwajaran tinggi Jerman Bosch dan Continental (CONG.DE), juga melabur banyak dalam EV dan teknologi lain untuk terus berada di hadapan dalam industri yang cepat berubah.

Tetapi syarikat yang lebih kecil mengatakan masih terdapat peluang, terutamanya dengan pengeluar volum rendah yang tidak mampu membayar pelaburan EV yang besar, atau pembuat kereta mewah dan berprestasi tinggi yang mencari kelebihan.

Rimac Croatia, pembuat hypercar elektrik yang dimiliki sebahagian oleh Porsche AG Jerman (P911_p.DE) yang turut membekalkan sistem bateri dan komponen rangkaian kuasa kepada pembuat kereta lain, berkata pengeluar kereta Jerman yang tidak didedahkan akan menggunakan sistem bateri Rimac dalam model berprestasi tinggi – dengan pengeluaran tahunan kira-kira 40,000 unit – bermula tahun ini, dengan lebih ramai yang mendaftar.

“Kami perlu menjadi 20 peratus, 30 peratus lebih baik daripada apa yang mereka boleh lakukan dan kemudian mereka bekerja dengan kami,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Mate Rimac. “Jika mereka boleh membuat pek bateri 100 kilowatt jam, kita mesti membuat pek 130 kilowatt dalam dimensi yang sama untuk kos yang sama.”

Sesetengah pembekal seperti Actnano yang berpangkalan di Cambridge, Massachusetts telah menjalin hubungan lama dengan perintis EV Tesla (TSLA.O). Actnano telah membangunkan salutan yang melindungi bahagian EV daripada pemeluwapan dan perniagaannya telah merebak ke sistem bantuan pemandu lanjutan (ADAS), serta pembuat kereta lain termasuk Volvo (VOLCARb.ST), Ford, BMW (BMWG.DE) dan Porsche.

Startup yang berpangkalan di California, CelLink telah membangunkan “flex harness” automatik sepenuhnya, rata dan mudah dipasang, bukannya harness wayar untuk mengumpulkan dan membimbing kabel dalam kenderaan. Ketua Pegawai Eksekutif Kevin Coakley tidak akan mengenal pasti pelanggan tetapi berkata harness CelLink telah dipasang dalam lebih kurang satu juta EV. Hanya Tesla yang mempunyai skala itu.

Coakley berkata CelLink bekerja dengan pembuat kereta A.S. dan Eropah, dan dengan pembuat bateri Eropah pada pendawaian bateri.

Yang lain tertumpu pada pengeluar volum rendah, seperti startup UK, Ionetic yang membangunkan pek bateri yang akan menjadi terlalu mahal untuk syarikat yang lebih kecil membuat sendiri.

“Pada masa ini kosnya terlalu mahal untuk mengelektrik, itulah sebabnya anda melihat beberapa pengeluar menangguhkan pelancaran elektrifikasi mereka,” kata Ketua Pegawai Eksekutif James Eaton.

Sejak 1971, Swindon Powertrain telah membangunkan enjin sukan permotoran yang berkuasa. Tetapi kini ia juga telah membangunkan pek bateri, rangkaian kuasa elektrik, e-gandar dan bekerjasama dengan kira-kira 20 pelanggan, termasuk pembuat kereta dan sebuah vertical take-off (eVTOL) elektrik.

“Saya sedar jika kita tidak menerima ini, kita akan akhirnya bekerja untuk muzium,” kata pengarah urusan Raphael Caille. Tetapi masa mungkin semakin suntuk.

Mate Rimac mengatakan pembuat kereta utama berhempas-pulas sejak tiga tahun lalu untuk melancarkan EV dan kini mempunyai banyak strategi.

“Bagi mereka yang belum menandatangani projek, saya tidak pasti berapa lama peluang akan terus terbuka,” katanya.

Previous post

Proton Wira Masih Kereta PALING DICURI Di Malaysia

Next post

Pemandu EV TIADA Isu Dengan Pengecasan Semasa Balik Kampung TBC

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *