Khidmat Masyarakat

PDRM Hulu Selangor Dapat 5 Kereta Peronda Polis Myvi Dari Perodua

King of the Road’ Perodua Myvi menjadi Kenderaan peronda Polis dan kini berkhidmat di Hulu Selangor.

Perodua pada Rabu telah menyerahkan 5 buah Myvi varian AV berwarna Silver kepada PDRM Hulu Selangor di upacara penyerahan yang dihadiri Ketua Polis Selangor Dato’ Arjunaidi Mohamed, Pengerusi Perodua Tan Sri Asmat Kamaludin dan anggota Polis Diraja Malaysia yang lain berserta kakitangan Perodua di Academy Perodua di Rawang.

5 unit Perodua Myvi yang disumbangkan adalah daripada varian pra-facelift yang telah dijual sejak 2017. Jadi jika anda sedang menunggu penghantaran Myvi anda, yakinlah ia tiada kaitan dengan khidmat masyarakat ini – tiada Myvi yang terikat dengan pelanggan telah ditarik keluar dari stok Perodua untuk diserahkan kepada polis. Perodua Myvi ini juga adalah daripada varian AV, spesifikasi tertinggi yang anda boleh dapat. Ini bermakna ia didatangkan dengan ciri Bantuan Keselamatan Lanjutan (ASA) Perodua dan banyak lagi.

Kami difahamkan Myvi ini telah diubah suai sedikit untuk digunakan oleh pihak polis. Perubahan termasuk beberapa pelekat biru dan kuning serta logo Polis dan Perodua. Perubahan terbesar datang dalam bentuk lampu siren yang dipasang pada bumbung sekali dengan sistem siren. Enjin petrol 1.5 liter Dual VVT-i Perodua mungkin hanya menghasilkan 102hp, tetapi kebanyakan rakyat Malaysia sedar bahawa ia masih ‘King of the Road’ walaupun ia mempunyai angka terhad.

Ketua Polis Daerah, Dato’ Arjunaidi, mengulas bahawa Perodua Myvis ini akan digunakan untuk membantu PDRM mencegah jenayah dengan meningkatkan kehadiran mereka di dua daerah berkenaan. Kereta itu juga akan membantu polis mendekati komuniti mereka dengan meningkatkan mobiliti dan jangkauan mereka.

Myvis ini didatangkan dengan jaminan pengilang selama 5 tahun yang utuh tetapi juga disertakan dengan penyelenggaraan dan alat ganti berjadual percuma selama 2 tahun. Itu sangat murah hati dan mesti dipuji kerana ia mengurangkan perbelanjaan awam. Perodua meletakkan nilai derma ini pada RM400,000 sekali dengan penyelenggaraan. Myvi AV berspesifikasi penuh ialah RM55,300 baharu dengan pendaftaran persendirian di Semenanjung Malaysia.

Ini adalah sebahagian daripada khidmat masyarakat tanggungjawab sosial Korporat Perodua yang berterusan dan ianya bukan kali pertama syarikat kereta Malaysia itu membantu polis dengan kenderaan peronda. Pada tahun 2016, Perodua turut memberikan PDRM empat unit Perodua Axia.

kereta peronda, PDRMPeroduaPerodua Myvi, AV

Previous post

Kia EV6 GT Semua-Elektrik Mempunyai 576 Kuasa Kuda Elektrik Tersedia

Next post

Ingat Lagi W Motors? Mereka Sekarang NFT Dalam Metaverse

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *