Berita Auto

Bolehkah Rakyat Malaysia Marhaen Hidup Tanpa Subsidi Minyak Esok?

Harga makanan dan perkhidmatan akan meningkat dengan pemansuhan Subsidi Bahan Api.

Hakikatnya, kita telah hidup dengan subsidi bahan api selama beberapa dekad dan kebanyakan daripada kita telah menikmati bahan api berharga rendah ini tanpa terlalu memikirkan berapa kos kerajaan Malaysia setiap tahun. Kenyataan yang adil.

Semua bualan media sosial sekarang adalah kira-kira 42 peratus, atau subsidi bahan api berjumlah RM11.76 bilion sedang dinikmati oleh golongan atasan 20 peratus isi rumah Malaysia (T20* atau ‘orang kaya’) manakala hanya 4 peratus, atau hanya RM1 .12 bilion sedang dinikmati oleh kelas menengah bawah atau rakyat Malaysia yang lebih miskin iaitu 20 peratus (B20).

Nota* Golongan teratas T20 ini adalah golongan kaya yang mana gaji dan pendapatan isi rumah di Malaysia setiap bulan melebihi RM10,971 untuk tahun 2022

Tetapi, kita juga tidak mempersoalkan berapa banyak gaji dan elaun super tinggi ahli politik kita merugikan rakyat Malaysia. Maka jangan kita lupa kos yang tinggi untuk menjaga kakitangan kerajaan kita yang sudah ‘kembung’ yang juga membebankan pembayar cukai setiap tahun.

Jangan lupa semua kos yang melambung untuk kenderaan kerajaan, yang BUKAN kenderaan kos rendah daripada Perodua dan Proton tetapi kenderaan berkualiti dengan kos yang lebih tinggi.

Kemudian ada itu satu perkataan, ‘rasuah’ yang agak tabu di kalangan orang yang berkuasa malah mereka yang ditangkap dan terbukti masih bebas dan berkeliaran dan dianggap sebagai ‘bos’.

Semua ini dan banyak lagi ‘disapu di bawah karpet’ selama beberapa dekad dan sementara itu rata-rata rakyat Malaysia (yang merupakan majoriti sekarang) akan kehilangan subsidi bahan api yang sangat diperlukan.

Jadi, ada yang berani mengatakan bahawa penyingkiran subsidi bahan api ini akan merangsang permintaan kereta elektrik dan memberi kita kualiti udara yang lebih baik dan sebagainya. Sementara itu, pada masa yang sama, terdapat kekurangan besar kereta elektrik daripada semua pengeluar EV, daripada Hyundai dengan IONIQ 5 kepada Mercedes-Benz dengan EQA mereka.

Selain itu, marilah kita menolak fakta bahawa kereta elektrik tidak murah untuk dibeli. Tiada apa-apa yang tersedia sekarang di bawah RM150K yang bermakna rakyat Malaysia kelas menengah bawah, malah rakyat Malaysia kelas menengah tidak mampu untuk membeli.

Seperti yang kita katakan banyak kali sebelum ini, kereta elektrik sekarang dan dalam masa 2 hingga 3 tahun akan datang adalah untuk orang kaya (T20). Ya, terdapat beberapa perbualan mengenai kereta elektrik berharga rendah yang akan datang, seperti Great Wall Motors ‘Ora Good Cat‘ dengan anggaran RM135k. Adakah ia akan menyediakan jarak pemanduan yang baik? Adakah ia menawarkan selepas jualan dan jaminan yang baik?

Kemudian mari kita pergi ke asas kereta elektrik. Adakah infrastruktur pengecasan mencukupi. Bayangkan Hari Raya 2023 (tahun depan) dan jumlah jualan kereta elektrik di Malaysia meningkat tiga kali ganda apabila subsidi bahan api hilang. Adakah terdapat titik pengecasan yang mencukupi di sepanjang lebuh raya dan pekan kecil?

Kemudian kita perlu melihat pula kepada apa yang akan berlaku kepada subsidi elektrik. Ya, elektrik di Malaysia juga bersubsidi. TNB tidak akan duduk diam dan kehilangan wang. Mereka juga perlu menaikkan harga, yang bermaksud harga pengecasan kereta elektrik akan NAIK.

Kemudian ia berbalik kepada asas pertama. Sepatutnya hanya simpan kereta bertenaga petrol kami yang ceria dan lebih murah yang boleh pergi jauh dengan mudah dengan banyak stesen minyak di sepanjang setiap perjalanan.

‘Rugi wang kerana menjual kereta berkuasa petrol kami yang boleh dipercayai dan mudah diselenggara untuk membeli EV baharu berkilat yang kosnya sama banyak untuk mengecas bateri seperti membeli petrol tanpa subsidi dan mengambil masa lebih lama untuk mengecas’!

Previous post

Aprilia Tuareg 660 Kini Di Malaysia Pada Harga RM75,900

Next post

Mengapa Kita Memerlukan Lemon Law Automotif Di Malaysia Secepat Mungkin

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *