Bisnes

Adakah Kerajaan Akan Hapuskan Subsidi RON95 Pada 2022?

Penghapusan subsidi bahan api kelihatan agak berkemungkinan selepas Pilihan Raya Umum akan datang nanti.

Ini sudah pasti berita buruk bagi kebanyakan rakyat Malaysia kelas menengah rendah, yang merupakan segmen yang semakin meningkat disebabkan oleh ekonomi kita yang perlahan, kadar pertukaran yang negatif dan juga indeks pelaburan global kita yang memarap.

Hakikat sebenarnya kerajaan tidak boleh meneruskan subsidi bahan api RON95, walaupun dengan syarikat minyak nasional, Petronas memperoleh keuntungan yang sangat baik. Selama beberapa dekad, kerajaan yang memerintah telah berusaha untuk mengekalkan harga bahan api yang rendah untuk memastikan kos barangan dan perkhidmatan kekal rendah untuk rakyat Malaysia kelas bawah dan pertengahan mempunyai standard kehidupan yang baik.

Ketika semua ini sedang berlaku, negara-negara jiran ASEAN kita telah mengurangkan subsidi bahan api mereka sedikit demi sedikit untuk membolehkan ekonomi masing-masing menyesuaikan diri dengan sewajarnya.

Baru-baru ini menteri kewangan kita berkongsi dengan media bahawa kerajaan Malaysia membayar lebih daripada RM28 bilion subsidi untuk petrol, diesel dan gas petroleum cecair.

Tambah dengan pencerobohan semasa Rusia ke atas Ukraine yang telah mendorong harga minyak mentah melepasi USD100 (iaitu kira-kira RM418.00 setong), yang merupakan harga tertinggi bagi minyak mentah sejak 2014. Kemudian baru minggu lepas, harga minyak mentah naik semula kepada USD104 setong.

Sementara itu, pemandu Malaysia masih, ketika ini, membayar RM2.05 seliter untuk petrol gred RON95, kos sebenar bahan api itu telah mencecah RM3.70 seliter pada Mac tahun ini, bermakna kerajaan Malaysia menampung perbezaan RM1.65 setiap liter.

Kemudian terdapat petrol gred RON97 tanpa subsidi yang kini berharga RM3.83 seliter sehingga akhir Mac 2022 iaitu penurunan 17 sen berbanding minggu sebelumnya.

Inilah sebab mengapa ‘tawaran pulangan wang tunai’ dari beberapa stesen minyak semakin popular. Kemudian terdapat juga bahan api diesel bersubsidi tinggi yang kekal tidak berubah pada RM2.15 seliter.

Jadi, ekonomi mudah subsidi jangka panjang ini menunjukkan bahawa kerajaan Malaysia membayar terlalu banyak wang untuk membolehkan pemilik kereta, motosikal dan kenderaan komersial menikmati minyak murah tanpa mengambil kira beban jabatan kewangan, MOF.

Jadi, sebelum anda merungut (yang kami akan lakukan juga), negara jiran ASEAN kita ada kurang subsidi bahan api, bermula dengan Indonesia di mana harga bahan api bermula dari RM3.74 seliter dan Thailand yang lebih tinggi dengan RM5.63 setiap liter.

Well, kita semua tahu bahawa bahan api di Singapura adalah amat tinggi dan itulah sebabnya kereta elektrik lebih masuk akal bagi mereka kerana pada RM9.16 seliter mereka membayar kurang sedikit untuk bil letrik mereka untuk mengecas kereta elektrik mereka.

Jadi, ini bermakna harga bahan api Malaysia akan naik, dan ia hanya akan berlaku selepas pilihan raya umum akan datang kerana ‘rakyat’ akan mengundi kerajaan yang mungkin akan menghapuskan subsidi bahan api, jadi kita tengoklah nanti.

Previous post

Haval H6 PHEV Sedia Masuk Pasaran Thailand

Next post

Lotus Eletre Debut Sebagai SUV Pertama Syarikat

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *