Undang - Undang

Mengapa Kita Memerlukan Lemon Law Automotif Di Malaysia Secepat Mungkin

Ketidakselarasan Lemon Law dan apa yang boleh dilakukan oleh Kerajaan Malaysia.

Inilah Senario Pembelian Kereta Biasa di Amerika Syarikat Dan Eropah

Antonio membeli sebuah kereta baharu dan memilikinya selama 3 bulan. Kereta mengalami masalah berhenti/setat secara mengejut dan tersekat-sekat semasa memandu di sepanjang lebuh raya. Sudah pasti isu keselamatan yang serius untuk Antonio. Kereta dihantar semula kepada selepas jualan pengedar kereta. Peniaga tidak boleh membaiki kereta walaupun percubaan berulang oleh selepas jualan dan juga pengeluar kereta.

Kereta dibeli balik oleh peniaga dan Antonio dibayar balik sepenuhnya untuk semua kerugian kewangannya (susut nilai, kereta ganti, penggunaan, yuran guaman dll.). Antonio memandangnya sebagai perlindungan paling utama dalam hak pengguna (Lemon Law). Antonio keluar kedai dengan gembira dan membeli kereta lain di Pengedar yang sama. Antonio hapi, peniaga hapi, jenama automotif hapi.

Senario Pembelian Kereta Tipikal di Malaysia

Arumugam membeli kereta baharu jenama serupa (seperti di atas). Dia mempunyai masalah yang sama seperti Antonio dengan setat/stop dan tersekat-sekat semasa memandu. Arumugam menghantar keretanya kepada pengedar Malaysia. Di sinilah bermulanya keperitannya Arumugam. Dia tidak tahu apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan “Kepuasan Pelanggan” apabila dia membeli kereta itu.

Peniaga dan pengeluar kereta kini akan bermain “tai chi”, ulang alik pengedar kepada jurujual, kepada penasihat perkhidmatan pelanggan di bahagian selepas jualan. Tuding jari bermula dan tidak pernah berakhir.

Mereka nampaknya tidak dapat menyelesaikan masalah atau mahu mengakui liabiliti dan keretanya asyik seluar masuk bengkel. Hanya jawapan yang dia dapat ialah kereta masih dalam jaminan dan dia mesti terus hantar kereta ‘cacat’ ini berulang kali sehingga waranti habis.

Dia mengupah seorang peguam (lagi perbelanjaan berlebihan), menulis kepada semua dan pelbagai (Kementerian Hal Ehwal Pengguna, Tribunal Pengguna, Ibu Pejabat Pengeluar Kereta di Eropah/AS). Setiap hari dia kehilangan wang kerana dia tidak mempunyai kereta untuk berulang-alik dan melakukan tugasan. Perbelanjaan guamannya terus meningkat dengan setiap surat-menyurat. Dia hilang kepercayaan terhadap jenama kereta dan slogan “pelanggan adalah keutamaan” mereka.

Kami telah melihat keadaan ini dengan ramai pemilik kereta dan sehingga hari ini tiada penyelesaian (kecuali mempunyai Lemon Law) dan beribu-ribu pemilik kereta di Malaysia sama ada menjual kereta itu dengan kerugian yang tinggi atau terus memandu kenderaan yang rosak dan berbahaya. Mungkin sebabnya mengapa kita mengalami banyak kemalangan jalan raya dan kebakaran kereta di Malaysia.

Sebelum kita pergi ke layanan berbeza yang diberikan kepada pembeli kereta di dalam dan luar negara, adalah baik untuk mengimbas kembali apa itu “Kereta Lemon”. Selepas itu, kita boleh bertanyakan soalan kritikal mengapa keadaan ini berterusan di Malaysia dan jika penyelesaian segera boleh didapati.

Definisi:  “Kereta Lemon Car” ditakrifkan sebagai kereta yang telah kembali ke bengkel sekurang-kurangnya 3 kali untuk masalah yang sama (keselamatan atau sebaliknya) dan tidak boleh diperbaiki di pengedar (oleh pengilang) walaupun percubaan berulang kali. OEM melalui peniaga diwajibkan oleh undang-undang untuk membeli balik kereta yang rosak, membayar balik pembeli atas kerugian kewangannya (penggunaan, susut nilai, malah yuran guaman jika ia pergi ke mahkamah) kerana “Lemon Law” yang jelas wujud di Amerika Syarikat dan Eropah .

Ini adalah alat undang-undang muktamad dalam perlindungan pelanggan terhadap liabiliti produk terutamanya untuk item mahal seperti kereta. Di sesetengah negara (cth Eropah), mereka juga mempunyai “Lemon Law” Kereta Terpakai yang memberikan perlindungan kepada pembeli kereta terpakai. Undang-undang ini telah berusia beberapa dekad di negara sedemikian dan jenama besar sudah biasa dengan hak undang-undang perlindungan pelanggan tersebut.

Cerita asal Capricon1965

Previous post

Bolehkah Rakyat Malaysia Marhaen Hidup Tanpa Subsidi Minyak Esok?

Next post

Ford Jemput Pemilik Ranger Sertai Trip Off-Road Unik

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *