Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Tempahan Hyundai IONIQ 5 EV Melonjak Melebihi 200 Unit

IONIQ 5 mungkin kereta elektrik terlaris untuk 2022. Ye ke tidak?

Kenderaan elektrik terlaris untuk 2022 Sime Darby Motors mungkin BUKAN BMW, Porsche atau malahan Volvo, sebaliknya mungkin hanya Hyundai,  lebih tepat, Hyundai IONIQ 5. Kami baru mengetahui bahawa nombor tempahan ground-breaking semasa untuk Hyundai ini telah melepasi 200 unit, lebih tinggi daripada BMW iX EV dan juga Volvo XC40 Electric Crossover yang dilancarkan baru-baru ini (yang dianggarkan berjumlah RM258,000 dan angka tempahan terakhirnya untuk Mac 2022 belum dikongsi dengan kami).

Hyundai IONIQ 5 dijual di Malaysia dalam pelbagai konfigurasi elektrik kuasa untuk memenuhi keperluan mobiliti setiap pelanggan dengan dua pilihan pek bateri sama ada 58 kWj atau 72.6 kWj.

Spesifikasi Bateri 72.6 kWh

Kereta elektrik IONIQ 5 memberikan masa pecutan dari 0 hingga 100km/j dalam hanya 5.2 saat dalam versi pacuan semua roda yang dilengkapi dengan bateri Jarak Jauh. Dalam versi ini, IONIQ 5 digerakkan oleh dua motor elektrik yang disepadukan dengan gandar hadapan dan belakang, memberikan kuasa 305PS dan tork 605Nm segera.

Dalam pacuan dua roda, versi bateri Jarak Jauh, IONIQ 5 digerakkan oleh motor elektrik 160 kW yang disepadukan pada gandar belakang, memberikan kuasa 217PS dan tork 350Nm segera. Masa pecutan untuk versi ini dari 0-100 km/j ialah 7.4 saat memadai.

Tarikan IONIQ 5 bermula dengan reka bentuk dalaman yang inovatif dengan bahan mesra alam, prestasi kukuh dipadankan dengan pengecasan ultra-pantas dan fungsi Vehicle-to-Load (V2L). Ditambah dengan ciri kesinambungan termaju dan bantuan pemandu, IONIQ 5 menawarkan pemandu pengalaman terbaik dalam kereta sambil memastikan keselamatan.

Bahagian hadapan kereta dilengkapi dengan hud clamshell pertama Hyundai yang meminimumkan jurang panel untuk aerodinamik yang optimum. Bampar hadapan ditakrifkan oleh bentuk V yang menarik perhatian yang menggabungkan lampu nyalaan siang hari (DRL) tersendiri yang memberikan cahaya tanda-tangan yang jelas unik kepada IONIQ 5. Kelompok kecil seperti piksel ini juga muncul di bahagian belakang kenderaan.

Di bahagian tepi, pemegang pintu automatik memberikan penggayaan permukaan yang bersih dan kecekapan aerodinamik yang dipertingkatkan. Bentuk depan dan belakang kenderaan bergabung bersama di pintunya, menawarkan satu lagi contoh reka bentuk ‘Parametric Dynamics’ Hyundai, pertama kali dilihat pada Elantra. Bentuk tiang-C yang kukuh, diilhamkan oleh konsep EV Hyundai ’45’, memberikan IONIQ 5 kehadiran yang menonjol yang boleh dikenali dari jauh.

IONIQ 5 dilengkapi dengan ciri ‘next-level’ Hyundai SmartSense, sistem bantuan pemandu maju syarikat, yang memastikan tahap keselamatan dan kemudahan tertinggi di jalan raya.

IONIQ 5 ialah model Hyundai pertama yang menawarkan Highway Driving Assist 2 (HDA 2), yang menggabungkan Navigation-based Smart Cruise Control dan Bantuan Mengikut Lorong dan menggunakan keupayaan pemanduan autonomi Tahap 2 untuk menjadikan pemanduan lebuh raya lebih mudah. Menggunakan kamera pandang hadapan, penderia radar dan data navigasi, HDA 2 berfungsi untuk mengawal kelajuan, arah dan jarak ikut. Walaupun Tahap 1 HDA (HDA 1) mengekalkan jarak ikut yang selamat dan memastikan kenderaan berada di tengah-tengah lorongnya, HDA 2 juga boleh membantu pemandu apabila menukar lorong.

Ciri pemanduan separa autonomi lain termasuk Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), yang melaraskan kelajuan kenderaan agar sepadan dengan had laju, dan High Beam Assist (HBA), yang menghidupkan dan mematikan pancaran tinggi secara automatik untuk mengelak membutakan pemandu yang mendatang.

IONIQ 5 dilengkapi dengan beberapa fungsi berkaitan perhatian pemandu untuk memastikan pemanduan selamat sepanjang masa dengan mengesan jika pemandu mengantuk atau terganggu. Driver Attention Warning (DAW) memantau tahap perhatian pemandu semasa memandu dan memberikan amaran apabila tanda-tanda ketidakpedulian pemandu dikesan dan akan mengesyorkan rehat jika perlu.

DAW termasuk fungsi Leading Vehicle Departure Alert (LVDA), yang membunyikan amaran jika kenderaan berhenti untuk tempoh yang lama (seperti semasa di lampu isyarat lalu lintas) dan pemandu tidak bertindak balas dengan cukup cepat apabila kenderaan di hadapan mula bergerak.

Previous post

Honda Civic e:HEV Debut Di Eropah

Next post

Kereta Elektrik Kia EV6 Akan Datang Ke Malaysia Pada April 2022 Ini

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *