Hibrid, Elektrik, HidrogenKonsep / Lakaran / Intipan

Spesifikasi Hyundai IONIQ 5 Edisi Pertama Bocor Dalam Talian

IONIQ EV serba baharu nampak gayanya mempunyai pakej yang sangat menarik sekiranya spesifikasi ini boleh dipercayai.

Bahagian Hyundai Austria baru-baru ini secara tidak sengaja telah mendedahkan apa yang boleh menjadi spesifikasi IONIQ 5. Dan melihat kepadanya, kereta semua elektrik dari sub-jenama BEV konglomerat automatik Korea Selatan ini boleh menjadi pakej yang sangat menarik untuk digunakan seperti Jaguar I-Pace dan Tesla Model Y.

Bermula dengan ukuran, model debut dari IONIQ ini, panjangnya berukuran 4,640 mm, lebar 1,890 mm dan tinggi 1,600 mm. Untuk meletakkan angka-angka ini dalam perspektif, ukuran kereta ini sama dengan SUV Hyundai Tucson bersaiz pertengahan.

IONIQ 5 berdasarkan platform elektrik E-GMP milik Hyundai Motor Group, ia mempunyai jarak roda yang lebih panjang iaitu 3,000 mm daripada Tucson. Begitulah keadaannya dengan semua EV baru, diharapkan dapat memiliki volume dalaman yang lebih tinggi daripada sebuah kereta bertenaga piston biasa.

Dari segi dalaman, belum banyak yang diketahui mengenai kabin IONIQ 5 baharu. Begitu juga dengan reka bentuk luaran, walaupun sumber dan gambar perisik yang boleh dipercayai meletakkan EV yang akan datang ini serupa dengan konsep Hyundai 45 yang diperkenalkan di Pameran Motor Frankfurt tahun lalu.

Menurut lembaran spesifikasi redacted, IONIQ 5 Edisi Pertama akan menampilkan pacuan semua roda dua motor E-CUV ini dikatakan menghasilkan gabungan kuasa 230 kW (313 PS) 0-100 km / j 5.2 saat bersama dengan julat elektrik yang dinilai sama dengan penilaian WLTP 450 km.

Kerana EV baharu ini didasarkan pada seni bina E-GMP yang disebutkan di atas, sistem elektrik 800 V akan ditampilkan pada IONIQ 5 ini. Pengecasan pantas DC pada kadar 232 kW di mana ia boleh menambah bateri standard 52 kWh pada kereta Edisi Pertama ini dari 20% hingga 80% hanya dalam 15 minit.

Selain itu, IONIQ 5 juga mampu mengecas hingga 11 kW dengan kotak dinding AC, atau hingga 2.3kW dengan palam standard di rumah. Selain itu, ‘bumbung suria’ yang berkemungkinan besar akan menaikan alat tambahan elektrik di dalam kereta antara kelebihan teknologi pada EV yang akan datang ini.

Pelancaran secara rasmi dijangka awal tahun depan, IONIQ 5 baharu ini hanya akan tiba di pengedar negara terpilih sekitar pertengahan 2021. Model baharu ini kemudian akan diikuti dengan pelancaran sedan semua elektrik IONIQ 6 dan E-SUV bersaiz penuh IONIQ 7 pada masa akan datang.

 Post Views: 72

Previous post

Angka-Tan Motor Sdn Bhd Lancar Siri Trak Super Tugas Ringan

Next post

LG Dan Magna Memeterai Perjanjian Usahasama Untuk Memasuki Pasaran Powertrain Elektrik

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *