Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Hyundai Kona Elektrik Dijumpai Mengecas Di Malaysia

Adakah Hyundai Sime Darby Akan Melancarkan Crossover EV Ini Tidak Lama Lagi?

Pandu uji media Hyundai Kona Malaysia yang berkuasa petrol adalah minggu depan dan pelancaran rasmi tidak lama lagi. Dengan harga dari RM115,000 terdapat sebilangan rakyat Malaysia ‘atas pagar’ sama ada untuk membeli crossover Korea yang comel ini atau menunggu harga penjualan Proton X50 sebelum membuat keputusan.

Hyundai Kona Electric_Malaysia

Kemudian ada Kia Seltos yang juga siap untuk tempahan dengan harga dari RM120,000 yang siap untuk dilancarkan dalam beberapa minggu akan datang. Pilihan, pilihan, dan banyak lagi pilihan akan datang ke segmen crossover Malaysia dan semuanya adalah produk yang bagus dengan harga permintaan yang mencecah pembeli kereta kelas menengah Malaysia.

Hyundai Kona Electric being charged

Harus diingat bahawa dalam segmen yang berkembang pesat ini, tidak ada crossover berkuasa elektrik yang dijual di Malaysia dan kami belum pernah mendengar kemungkinan pelancaran dari penjaga jenama walaupun mereka semua mempunyai EV dalam portfolio produk mereka.

Kemudian Ini Berlaku

Sejauh ini Hyundai Malaysia hanya mengesahkan akan membawa Kona varian petrol. Jadi ape kejadahnya Hyundai Kona Electric ini yang dilihat sedang dicas di Malaysia ini?

Hyundai Kona Electric charged

Terlihat di sini dengan plat nombor Malaysia, dan plat yang baharu didaftarkan lagi, mungkinkah ini merupakan tanda awal bahawa Hyundai akan membawa varian elektrik Kona masuk? Sekiranya demikian, ini boleh menjadi alternatif EV pertama yang benar-benar dapat dipertimbangkan oleh rakyat Malaysia ketika sedang membeli-belah kereta.

Langkah ini, walau bagaimanapun sama sekali tidak keluar dari ruang roda Hyundai Malaysia. Setelah berurusan dengan teknologi hibrid dengan Ioniq Hybrid sebelum ini, mengendalikan kereta elektrik sepenuhnya tidak patut menjadi masalah bagi Hyundai di Malaysia. Lebih-lebih lagi, dengan pasaran kereta elektrik di Malaysia meningkat dalam beberapa bulan kebelakangan ini, terutamanya dengan pelancaran Mini Electric dan Porsche Taycan, mungkin pelancaran EV yang lebih mesra rakyat sudah lama tertunggak.

Hyundai Kona Electric 100,000 units sold

To add to that, the Hyundai Kona Electric has already proved itself to be a rather capable little EV in the markets which it is sold with over 100,000 units sold since its launch two years ago. These things have already been a common sight in its home market of South Korea for a while now, and reviews from the western world rates this EV crossover highly too. So if it is good enough for the rest of the world, it should be good enough for us here.

Lagi pun, Hyundai Kona Electric telah membuktikan dirinya sebagai EV kecil yang cukup mampu di pasaran yang dijual dengan lebih dari 100,000 unit terjual sejak dilancarkan dua tahun lalu. Perkara-perkara ini sudah menjadi pemandangan umum di pasar asalnya di Korea Selatan untuk beberapa waktu sudah, dan ulasan dari dunia barat turut menilai tinggi crossover EV ini. Oleh itu, jika ia cukup baik untuk seluruh dunia, ia mesti cukup baik untuk kita di sini. 

Walaupun begitu, ada penjelasan yang cukup mudah mengapa salah satu dari Kona Electrics ini dapat dilihat memakai pelat Malaysia, dan semuanya ada hubungannya dengan COMOS. Ternyata sebelum Hyundai memutuskan untuk membawa Kona ke Malaysia, COMOS telah merancang untuk membawa armada Kona Electrics sebagai sebahagian daripada program langganan kereta elektrik mereka.

Sekiranya nama COMOS terasa macam pernah dengar, itu kerana ia adalah syarikat yang sama yang menawarkan penyewaan Renault Zoe dan Twizy di sini, dalam usaha untuk memulakan revolusi EV tempatan. COMOS, atau Cohesive Mobility Solutions, berniat untuk menambah armada Kona Electric EV ke dalam armada Renault EV yang sudah ada.

Hyundai Kona Electric 2020

Laman web mereka mengesahkan fakta ini, kerana seseorang masih dapat mendaftarkan minat mereka untuk menyewa Kona Electric di sini di Malaysia. Namun, memandangkan harga pajakan bermula dengan RM 4,300 sebulan dan dengan adanya harga dua varian lain yang lebih murah, ini mungkin sebabnya mengapa tidak ada on-the-road di sini lagi.

Bercakap tentang tidak melihat apa-apa on-the-road/di jalan raya, kita tidak tahu sama ada COMOS masih menawarkan Kona Electric sebagai sebahagian daripada program langganan mahal mereka atau sama ada jika skim ini pernah bermula langsung dari awal atau tidak. Jumlah sebenar Kona Elektrik yang terdapat di Malaysia juga menjadi misteri. Satu-satunya maklumat konkrit yang tersedia adalah bahawa dengan adanya Kona Electric berwarna biru teal ini, maka adalah sekurang-kurangnya satu daripada crossover kompak sifar-emisi ini yang berkeliaran di jalan Malaysia.

Hyundai Kona Electric getting juiced
Previous post

Kini Wilayah Utara Semenanjung Pula Terima Pakai Scania Ecolution

Next post

Tesla Saman Pentadbiran Trump Kerana Tarif China

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *