Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Tesla Saman Pentadbiran Trump Kerana Tarif China

Ford, Volvo Cars dan Mercedes-Benz juga telah memfailkan tuntutan yang sama.

Ketua Pegawai Eksekutif Tesla, Elon Musk yang sudah peroleh berbilion-bilion dari subsidi kerajaan A.S. dan pembayar cukai A.S. ini kini menuntut pemerintahan Trump dan Robert Lighthizer, wakil perdagangan AS, atas tarif yang dikenakan oleh pemerintah terhadap import barangan Tesla dari China.

Tesla menggunakan perkakasan khas yang diimport dari China. Ini adalah unit infotainment dan komunikasi bertenaga Intel dan Autopilot 3.0 ECU pemandu sendiri yang menganalisis data yang berasal dari kamera dan sensornya. Item teknologi ini kini menjadi standard di semua kenderaan Model 3, S dan X Tesla baharu. Pelanggan membayar USD8,000 tambahan untuk peningkatan perisian yang disebut FSD.

Tesla telah memfailkan saman di Mahkamah Perdagangan Internasional di New York, menuntut dua senarai tarif dibatalkan. Ia mahu pulangan wang yang telah dibayar, dengan faedah.

Tarif yang dikenakan oleh pentadbiran Trump adalah “sewenang-wenang, berubah-ubah, dan menyalahgunakan budi bicara,” kata Tesla dalam pengaduannya pada hari Rabu. Tesla mencabar tarif Senarai 3 yang mengenakan duti 25 persen pada import bernilai USD200 bilion dari China dan tarif Senarai 4, yang mengenakan caj 7.5 persen pada barang China bernilai USD120 bilion.

Senarai tersebut merangkumi beratus-ratus produk, dari bahagian elektrik hingga bahan mentah, tetapi tuntutan itu tidak menyatakan barang yang telah dikenakan tarif oleh Tesla, atau berapa banyak yang dibayar syarikat kereta itu.

Tesla

Elon Musk ketika bercakap melalui podcast juga menyebut bahawa rakyat China pintar dan bekerja keras dan pada masa yang sama mengatakan bahawa warga A.S. berasa diri mereka berhak dan tidak peduli.

Dia secara khusus menujukan rasa tidak puas hati kepada kedua-dua negeri New York dan California, yang pembayar cukai mereka telah benar-benar membiayai perniagaan Tesla dengan potongan cukai besar berjumlah berbilion.

Bila ditanya mengenai China sebagai peneraju strategi kenderaan elektrik (EV) seluruh dunia, Musk menjawab: “China ‘hebat’ pendapat saya. Semangat di China menakjubkan. Orang di sana – kebanyakannya orang pintar dan rajin bekerja dan mereka tidak fikir mereka berhak, mereka tidak duduk diam, sedangkan saya melihat di Amerika Syarikat semakin berasa puas dan rasa berhak terutama di tempat-tempat seperti Bay Area, LA dan New York. “

Dia kemudian membandingkan A.S. dengan pasukan sukan yang kalah. Amerika Syarikat, dan terutamanya seperti California dan New York, anda telah menang terlalu lama. Apabila anda sudah terlalu lama menang, anda akan menganggap perkara itu sudah biasa. Jadi, seperti beberapa pasukan sukan pro mereka memenangi kejuaraan, anda tahu banyak kali berturut-turut, mereka merasa tak kisah dan mereka mula kalah. “

Tesla Model X

Stok Tesla telah turun hampir 13.7 peratus minggu ini yang bukan berita terbaik selepas ‘Hari Bateri’ yang agak negatif dari tesla.

Previous post

Hyundai Kona Elektrik Dijumpai Mengecas Di Malaysia

Next post

"Peugeot Sport Engineered" Diperkenalkan Dan Ini Dia Model Pertama Mereka

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *