Berita Auto

Anggaran Tempahan Proton X50 4,000 Kini Melebihi 10,000 Unit

Dengan sasaran awal yang dicadangkan sebanyak 4,000 unit, jabatan perencanaan produk Proton kini akan bertungkus lumus mendapatkan pembekal alat ganti mereka dan rakan mereka di China untuk bekerja lebih masa untuk menghasilkan bahagian yang mencukupi untuk memasang lebih daripada 4,000 unit crossover Proton X50 yang baharu dilancarkan untuk dihantar kepada pelanggan yang menunggu.

Dengan gembar-gembur media sosial mengenai crossover X50 ini selama lebih dari satu tahun, jelas bahawa kira-kira 10,000 orang Malaysia telah menunggu dengan sabar kenderaan ini dilancarkan. Sementara itu, kita tertanya-tanya mengapa pesaing terdekat Perodua menangguhkan pelancaran crossover kompaknya, D55L yang dirancang untuk tahun 2020. Perodua D55L adalah saingan langsung kepada X50 dan dilengkapi dengan semua elemen yang tepat untuk memberikan X50 pertarungan yang sukar dalam ini segmen yang berkembang pesat.

Perodua DL55 cabin

Perodua D55L berdasarkan Toyota Raize yang telah mencapai kejayaan penjualan di Jepun sejak dilancarkan pada November 2019. Ia dilengkapi dengan enjin 3L silinder DOHC turbocharged 1.0L yang memberikan 97 kuasa kuda dan torsi 140 Nm yang dipacu oleh CVT . Dengan panjang 3,995mm, lebar 1.695mm dan tinggi 1.620, ia hanya kecil sedikit daripada panjang 4.350 X50, lebar 1.800 dan tinggi 1.609.

UMW Toyota tidak mempunyai rancangan untuk melancarkan Toyota kompak ini di Malaysia dan ini sebabnya Perodua akan dapat melancarkannya di sini dengan tambahan ciri-ciri khas Malaysia.

Daihatsu Rocky

Anggaran harga jualan Perodua D55L (juga disebut sebagai Daihatsu Rocky di Jepun dan digambarkan di atas) berada di antara anggaran RM70,000 hingga RM77,000 dan ini adalah rendah sedikit daripada anggaran harga jualan Proton X50. Ya, harga jualan Proton X50 belum dinyatakan oleh pengurusan Proton dan sudah ada lebih dari 10,000 tempahan di sini. Tidak ada pandu uji rasmi kerana banyak media permotoran Malaysia hanya dibenarkan menyentuh, mengambil gambar dan video Proton X50.

Toyota Raize_2020

Kebangkitan semula jenama Proton dan imejnya yang diperbaharui betul-betul tepat untuk menjadi pengeluar kereta yang menguntungkan dan pinjaman Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) akan dilunaskan dengan mudah oleh Proton dan rakannya Geely.

Satu-satunya masalah yang belum selesai di Proton sekarang adalah selepas penjualan dan ketersediaan alat ganti yang nampaknya menjadi masalah yang semakin meningkat dengan model Proton baharu. Sebagai kereta buatan tempatan, mengapa ada masalah dengan alat ganti? Sebab-sebab yang dikongsi dengan kami bermula dengan kawalan pergerakan Covid-19 seluruh dunia dan penutupan banyak kilang yang menghasilkan bahagian ini. Kemudian hal pembekalan bahan mentah untuk bahagian-bahagian dan sekatan oleh beberapa kerajaan terhadap pergerakan kapal kargo antara negara hingga ke hari ini.

Sementara itu, pengurusan dan peniaga Proton meraikan kejayaan mereka dan pengeluar kereta lain yang ada kilang dan banyak bilik pameran di Malaysia menyaksikan penurunan permintaan untuk kenderaan masing-masing kerana anggaran harga jualan untuk model Proton X50 ini berkisar antara RM80,000 hingga RM92,000 .


Previous post

Kalau Tempahan Hari Ini, Terima Januari 2021, Dapat Diskaun Cukai Jualan Atau Tidak?

Next post

Terhad Kepada Hanya 200 Utas Dengan Warna Yang Mengundang Jelingan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *