Berita Auto

Kalau Tempahan Hari Ini, Terima Januari 2021, Dapat Diskaun Cukai Jualan Atau Tidak?

Ini adalah salah satu daripada banyak persoalan yang diajukan hari ini di Facebook oleh rakyat Malaysia yang berminat untuk menempah Proton Crossover baharu, X50. Well, jurujual Proton menjanjikan harga cuti cukai dan penghantaran ‘cepat’ untuk mendapatkan tempahan sebanyak mungkin, namun hanya terdapat 4,000 unit dalam produksi buat masa ini.

Sekiranya mereka memesan Proton X50 hari ini sementara potongan cukai penjualan ditawarkan oleh pemerintah dan kereta mereka hanya diserahkan kepada mereka pada awal 2021 kerana permintaan pengguna yang tinggi, apakah mereka akan mendapat potongan cukai penjualan atau tidak? Sayangnya, potongan cukai jualan adalah berdasarkan tarikh pendaftaran kenderaan dan BUKAN tarikh tempahan.

Proton X50 Booking

Jadi, tarikh kereta anda didaftarkan atas nama anda mestilah semasa percutian diskaun cukai jualan untuk mendapat harga jualan yang lebih rendah.

Ini bermakna, ramai rakyat Malaysia mungkin tarik balik booking-fee RM500.00 mereka sekiranya mereka tidak dijanjikan penghantaran X50 semasa percutian diskaun cukai jualan yang berakhir pada 31 Disember 2020.

Sementara itu akan ada beberapa yang masih mahu menerima penghantaran pada tahun 2021 dan berpendapat bahawa jurujual tersebut membuat janji palsu dan oleh itu pengedar Proton harus menyerap potongan cukai jualan yang memihak kepada mereka.

Proton X50 grey colour

Sementara itu, tempahan untuk Proton baharu kini telah melampaui 2.000 unit hanya dalam dua hari dan ini membawa kita kembali ke tahun 1993 ketika Proton melancarkan model Wira yang sangat berdasarkan Mitsubishi Lancer. Selepas saja pelancaran, semua bilik pameran Proton di seluruh negara dipenuhi dengan rakyat Malaysia yang berusaha keras untuk mendapatkan Wira untuk garaj mereka secepat mungkin dan senarai menunggu Wira berkembang dan berkembang hampir 6 bulan pada satu ketika.

Perkara yang sama berlaku sekarang dengan Proton X50. Kebangkitan semula jenama dan imejnya yang baharu diperbaiki untuk menjadi pengeluar kereta yang keuntungan.

Satu-satunya ‘masalah’ dalam kejayaan ini ialah tahap selepas jualan dan ketersediaan alat ganti yang nampaknya semakin menjadi isu dengan model baharu Proton. Sebagai kereta buatan tempatan, mengapa ada masalah dengan alat ganti? Sebab-sebab yang dikongsi dengan kami bermula dengan penutupan Covid-19 di seluruh dunia dan penutupan banyak kilang yang menghasilkan bahagian-bahagian ini. Turut memberi kesan ialah pembekalan bahan mentah untuk bahagian-bahagian dan sekatan pergerakan kapal kargo antara negara oleh beberapa pemerintah hingga hari ini.

Proton X50 two tone dashboard

Sementara itu, pengurusan dan peniaga Proton meraikan kejayaan mereka dan menyaingi pengeluar kereta yang ada kilang dan banyak bilik pameran di Malaysia menyaksikan penurunan permintaan untuk kenderaan pesaing mereka kerana anggaran harga jualan untuk model Proton X50 ini berkisar antara RM80,000 hingga RM92,000 .

Previous post

BMW 5 Series Wheelbase Lebih Panjang Debut di China

Next post

Anggaran Tempahan Proton X50 4,000 Kini Melebihi 10,000 Unit

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *