Gaya Hidup

PROTON Meneroka Pendapatan Melalui Inisiatif Bisnes Baru

Peluang Baru Dibuka Oleh PROTON Global Services, Memacu Kenaikan Pendapatan yang Signifikan

Dalam arena automotif nasional, PROTON telah memulai langkah berani dengan mengembangkan horizon bisnesnya melebihi batasan ekosistem automotif konvensional. Langkah ini diarahkan oleh PROTON Global Services (PGS), sebuah entiti di bawah naungan Proton Edar, yang dengan cepat menegaskan kedudukannya sebagai tonggak penting dalam rangkaian perniagaan PROTON.

Bermula dari tahun 2021 dengan sebuah outlet yang menyediakan makanan, minuman, dan cenderamata, PGS kini telah meluaskan skop aktivitinya meliputi enam bidang utama: Gaya Hidup, Kejuruteraan, Pendidikan, Tenaga Baharu, Logistik dan R3 Motorsports. Di bawah kepimpinan Ketua Pegawai Eksekutif berwawasan, Lee Yeet Chuan, syarikat itu menyaksikan peningkatan hasil daripada kurang RM1 juta pada mulanya kepada 19 kali ganda menjelang akhir 2023.

Sektor yang paling menarik perhatian penggemar dan pelanggan PROTON adalah Gaya Hidup dan R3 Motorsports. Yang pertama mengelola operasi Proton Café dan produk berlabel PROTON, manakala yang kedua memberi tumpuan kepada membangunkan varian berprestasi tinggi dan menganjurkan acara perlumbaan PROTON.

Proton Café, yang mulai beroperasi pada tahun 2021, menawarkan pengalaman kopi premium dan santapan dalam suasana yang santai. Kini, terdapat 16 cawangan yang tersebar di seluruh rangkaian pengedar PROTON, dengan rancangan untuk mengembangkan jejak perniagaan kepada 25 cawangan menjelang tahun 2025. Bagi barangan cenderahati, barangan berjenama PROTON sudah lama dijual, tetapi PGS telah mula pengkomersilan. Untuk memenuhi permintaan terhadap produk berlabel PROTON dan R3, saat ini terdapat 20 rakan kongsi barangan PROTON di seluruh negara dan juga penjualan secara online melalui protonmerchandise.com.

Bahagian perniagaannya yang paling dikenali, R3 Motorsports meraikan ulang tahunnya yang ke-20 pada tahun 2023 dengan pelancaran Proton X50 R3 edisi Ulang Tahun Ke-20. Tahun ini mereka memberi tumpuan untuk membangunkan kereta lumba Proton S70 R3 dengan matlamat untuk menyertai perlumbaan S1K, dan meningkatkan jualan minyak pelincir R3 berprestasi tinggi.

Lee Yeet Chuan menyatakan bahawa keghairahan masyarakat Malaysia terhadap PROTON telah memanfaatkan PGS, membolehkannya membina hubungan yang lebih rapat dengan pemilik PROTON sambil menyediakan produk dan perkhidmatan premium. Ini juga membantu mengukuhkan jenama PROTON, terutamanya melalui produk berlabel R3, pelincir, dan kembalinya ke arena sukan permotoran.

Selain itu, PGS juga menjalankan projek dalam ekosistem PROTON yang membolehkan syarikat induk memperoleh pendapatan tambahan. Ini termasuk menggantikan lampu di kilang PROTON dengan unit yang lebih cekap dan menyediakan perabot serta kemudahan pejabat baharu di PROTON Tanjong Malim.

Bahagian Tenaga Baru bertujuan untuk mendorong penggunaan tenaga yang boleh diperbaharui dalam rangka meningkatkan nilai ESG perusahaan serta menyediakan solusi untuk penjimatan tenaga. Inisiatif yang dijalankan termasuk penjualan dan pemasangan sel PV solar kepada pengedar dan vendor PROTON serta bekerjasama dengan rakan kongsi untuk membina bukti konsep untuk pengecasan EV mudah alih.

Roslan Abdullah, CEO Proton Edar, menegaskan bahwa PGS telah menyumbangkan banyak keuntungan bagi PROTON, termasuk keupayaan untuk menjadi lebih cekap dalam mengawal kos operasi dan menggunakan rangkaian pengedar dan imej jenama untuk memaksimumkan hasil daripada jualan produk, makanan dan minuman serta pelincir berprestasi tinggi.

Terus-Terang

Langkah yang diambil oleh PROTON melalui PROTON Global Services tidak hanya merambah ke ekspansi bisnis, tetapi juga menanamkan nilai inovasi dan keberlanjutan. Kami memandang usaha PROTON ini bukan sekadar strategi bisnis, malah sebagai komitmen untuk mendorong kemajuan industri automotif nasional dan mendukung pertumbuhan ekonomi Malaysia secara bertanggung jawab dan berkelanjutan.

Previous post

Kejayaan 100 Hari smart Malaysia: Pemacu Inovasi dan Kepuasan Pelanggan

Next post

Ulang Tahun ke-40 EON Berhad: Pesta EON & Sahabat Autofest 2024

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *