Berita Auto

Nissan Skyline NISMO: Legasi GT di Pasaran Jepun

Membongkar Nissan Skyline NISMO – Edisi Terhad 1,100 Unit: Penampilan Baru, Keupayaan Tinggi, Dan Dedikasi Terhadap Kecemerlangan Motorsport

Sebuah Penanda Aras Baru: Nissan Skyline NISMO dan Nissan Skyline NISMO Terhad

Jepun merupakan tempat kelahiran untuk banyak kereta sport yang legenda, dan Nissan Skyline adalah salah satu nama yang terus berada dalam senarai tersebut. Edisi terbaru dari Nissan, Skyline NISMO, telah dilancarkan dalam pasaran Jepun dan akan hadir dengan hanya 1,100 unit.

Pembaharuan dan Penampilan yang Mengagumkan

Beberapa tahun lalu, terdapat desas-desus yang mengatakan Nissan akan menghentikan pengeluaran sedan Skyline. Namun, ini ternyata tidak benar, dan Nissan terus menghidupkan jenama lama yang disayangi ini. Dengan sumbangan terbaru daripada divisyen motorsport syarikat – NISMO, Nissan telah mencipta versi sedan yang meningkat prestasinya, dinamakan Nissan Skyline NISMO.

Skyline NISMO ini dilengkapi dengan siri peningkatan yang mengagumkan:

  1. Enjin yang Diselaraskan: VR30DDTT petrol dengan output maksimum 420PS dan 550Nm tork, peningkatan 15PS dan 75Nm tork.
  2. Transmisi Otomatik Khusus NISMO: Lebih agresif dalam mod Sport dan Sport+.
  3. Tayar Lebih Lebar: 20mm lebih lebar dari yang asal, dengan pelek aluminium Enkei 19″ eksklusif NISMO.
  4. Suspensi yang Diselaraskan: Untuk mengurangkan roll ketika membelok dan menjejaki permukaan jalan yang tidak rata.
  5. Pad Brek yang Dinaiktaraf: Dengan bahan geseran yang tahan lama, membolehkan brek lebih kuat berulang kali.
  6. Rekaan Estetik NISMO: Termasuklah bumper dan penutup sisi dengan aksen merah, lampu kabus eksklusif, dan logo NISMO di seluruh kereta.
  7. Kabin yang Disemak Semula: Dengan tanda merah eksklusif NISMO pada stereng, jam laju hingga 280 km/j, dan kerusi sport RECARO hitam dengan suede.

Selain itu, model ini turut menawarkan warna badan eksklusif NISMO Stealth Grey, walaupun empat warna badan luaran lain juga tersedia.

Nissan Skyline NISMO Terhad

Sebagai sebahagian daripada sambutan ulang tahun ke-60 model Skyline GT S54A-1, 100 unit tambahan Nissan Skyline NISMO Terhad akan dilancarkan. Ini menambahkan elemen eksklusif seperti:

  • Roda cat matte gunmetal
  • Label takumi yang menunjukkan butiran master tukang yang memasang enjin
  • Plat siri eksklusif dengan nombor pengeluaran kereta
  • Lambang unik
  • 3 pilihan warna: White Pearl, NISMO Stealth Grey, dan Dark Metal Grey.

Membawa Kecemerlangan Motorsport ke Pasaran Pengguna

Nissan telah lama berdedikasi dalam pembangunan kereta sport melalui NISMO – sebuah divisyen yang bertumpu kepada prestasi tinggi dan kecemerlangan motorsport. Dengan pelancaran Skyline NISMO, Nissan menghantar mesej yang jelas bahawa legasi ini akan berterusan.

Nissan Skyline NISMO menandakan era baru dalam sejarah Skyline yang terkenal. Dengan penampilan yang berani dan peningkatan prestasi yang signifikan, model ini tidak diragui akan menjadi ikon yang baru dalam dunia automotif Jepun. Untuk peminat Skyline yang sejati, ini adalah peluang yang tidak boleh dilepaskan. Pengeluaran yang terhad bererti model ini akan cepat menghilang dari pasaran, jadi jangan lepaskan peluang untuk memiliki sebahagian dari sejarah yang terus berkembang ini.

Previous post

Maserati GranCabrio Generasi Terbaru: Apakah Ia Akan Sampai ke Malaysia?

Next post

Penciptaan Semula Porsche 997 oleh Edit Automotive: Kejutan di Pasaran

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *