Uncategorized

Temujanji Dengan Nissan Skyline 2000 Turbo RS 1983 Di Tokyo

Pernahkah anda melihat Skyline ini di Malaysia?

Nissan Skyline 2000 Turbo RS

Memperkenalkan Nissan Skyline yang kurang mendapat penghormatan daripada kebanyakan peminat kereta Jepun, Nissan Skyline 200 Turbo RS 1983. Kami bernasib baik berjumpa dengan kereta ini di Pusat Warisan Nissan di Tokyo di mana unit keadaan bilik pameran ini telah dihidupkan untuk kami mendengar enjin 190ps yang agak jinak yang berdetik dengan lancar.

Dengan nama kodnya KDR 30, Skyline ini tidak popular kerana ia nampak agak sayu pada masa pelancarannya dan populariti segmennya yang semakin meningkat dengan saingan seperti Honda Perlude dan Toyota Celica GT.

Skyline ini sampai ke Amerika dan England dengan hanya bilangan yang kecil dan hari ini nilainya yang semakin meningkat telah membuatnya sesuatu yang dicari, tetapi tidak sebanyak model Skyline yang datang selepas dan juga sebelumnya.

Di Amerika, Skyline R30 generasi ke-6 ini dilancarkan sebagai “Newman Skyline” kerana Paul Newman, seorang pelakon dan pemandu perlumbaan, muncul sebagai idola. Wajah baru “2000 RS” dengan enjin “FJ20” 4-cyl. 4-injap DOHC menjadi sangat popular bersama-sama dengan 2000GT Turbo sejak generasi ke-5.

“Turbo RS” dengan enjin FJ20 yang dicaj-turbo debut pada tahun 1983. Output maksimumnya adalah 190ps yang sihat yang merupakan tertinggi dari semua kereta Skyline masa itu. Walaupun risalah jualannya kata”Skyline yang paling berkuasa”, ia tidak mengisytiharkan dirinya sebagai “GT-R” yang sebenar.

I”2000 Turbo RS” ini dengan grill mendatar pada mulanya bukan Skyline yang paling menarik dan bukan yang paling dicari. Kemudian model ini digunakan dalam drama polis yang sangat popular yang disiarkan di Jepun pada awal tahun 1980-an dan ia kemudian barulah menjadi popular sedikit.

Kereta ini juga dikenali sebagai ‘Topeng Besi’ dan nama timangan ‘Topeng Besi’ ini digunakan selepas bahagian depannya direka semula pada awal 1980-an dan dikatakan menyerupai Tekkamen, Lelaki Bertopeng Besi.

Carian iklan tempatan kami menunjukkan tidak ada unit untuk dijual tetapi kami telah dimaklumkan ada beberapa unit di seluruh negara dengan pemilik-pemilik yang cukup bersemangat untuk menyimpannya mereka buat masa ini.


Previous post

Proton Serah X70 Kepada Kerajaan Pakistan

Next post

Honda S2000, Civic Type R EK9 Buat Kemunculan Semula di TAS 2020

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *