Berita Auto

Pelan Perniagaan Arc Nissan: Memacu Nilai dan Daya Saing

Inisiatif Terkini Nissan Menggarap Pasaran Elektrifikasi dan Kemitraan Strategik Untuk Peningkatan Keuntungan

Nissan, pengeluar automotif Jepun yang terkenal, baru-baru ini melancarkan Pelan Perniagaan Arc sebagai langkah strategik untuk memperkukuhkan kedudukannya dalam industri yang semakin kompetitif. Dengan memberi tumpuan kepada serangan produk yang luas, penambahbaikan dalam elektrifikasi, pendekatan baharu kepada kejuruteraan dan pembuatan, dan penggunaan teknologi baharu, Nissan berusaha untuk meningkatkan nilai jenamanya dan mengukuhkan kedudukan pasarannya.

Pelan ini juga menitikberatkan penggunaan kemitraan strategik sebagai salah satu kunci untuk meningkatkan jualan unit global dan memperbaiki keuntungan. Ditempatkan sebagai jambatan antara Pelan Transformasi Perniagaan Nissan NEXT dari tahun fiskal 2020 hingga 2023 dan visi jangka panjang jenama tersebut, Ambisi 2030, Pelan Arc dibahagikan kepada tindakan jangka menengah untuk tahun-tahun fiskal 2024 hingga 2026, dan tindakan jangka panjang-menengah yang akan dilaksanakan sehingga 2030.

Nissan merancang untuk mengambil langkah pertama dengan memastikan pertumbuhan volume melalui strategi serantau yang disesuaikan dan mempersiapkan untuk peralihan yang dipercepat ke kenderaan elektrik (EV), disokong oleh portfolio produk elektrifikasi/seimbang ICE, pertumbuhan volume di pasaran utama, dan disiplin kewangan.

Melalui inisiatif-inisiatif ini, Nissan bertujuan untuk meningkatkan jualan tahunan sebanyak 1 juta unit dan meningkatkan margin keuntungan operasi melebihi 6 peratus, kedua-duanya menjelang akhir tahun fiskal 2026. Ini merupakan jadual yang ketat, mempertimbangkan semua aspek.

Langkah kedua dari pelan ini bertujuan untuk memungkinkan transisi ke EV dan merealisasikan pertumbuhan keuntungan jangka panjang, disokong oleh kemitraan pintar, peningkatan daya saing EV, inovasi yang berbeza, dan aliran pendapatan baru. Menjelang tahun fiskal 2030, Nissan mengharapkan potensi pendapatan sebanyak 2.5 trilion yen dari peluang perniagaan baru.

Dengan pelancaran 30 model baru dalam tiga tahun ke depan, di mana 16 daripadanya adalah elektrik dan 14 model ICE, untuk memenuhi keperluan pelanggan yang beragam di pasaran di mana kelajuan elektrifikasi berbeza.

Ofensif produk ini akan disokong oleh pendekatan pembangunan dan pembuatan baru yang bertujuan untuk membuat EV lebih mampu milik dan meningkatkan keuntungan dengan mengembangkan EV dalam keluarga, mengintegrasikan rangkaian kuasa, menggunakan pembuatan modular generasi berikutnya, sumber kumpulan, dan inovasi bateri.

Selain itu, Nissan bertujuan untuk mengurangkan kos EV generasi seterusnya sebanyak 30 peratus (berbanding dengan model Ariya crossover semasa) dan mencapai pariti kos antara EV dan model ICE menjelang tahun fiskal 2030.

Pelan ini juga termasuk cadangan untuk mempercepat evolusi teknologi kecerdasan kenderaan seperti sistem bantuan pemandu Nissan ProPILOT generasi seterusnya, yang mewujudkan teknologi pemanduan autonomi dari jalan raya ke luar jalan, premis peribadi, dan parkir. Dengan pendekatan ini, Nissan tidak hanya memfokuskan pada pengurangan emisi dan peningkatan keberlanjutan, tetapi juga meningkatkan keselamatan dan kenyamanan pemanduan.

Terus-Terang

Pelan Arc Nissan mewakili usaha berani dan berwawasan oleh pembuat kereta yang telah lama bertapak itu untuk mengekalkan kaitannya dalam era mobiliti yang berubah dengan pantas. Walaupun cita-cita tinggi dan jadual waktu agak ketat, penekanan pada elektrifikasi, inovasi dan perkongsian strategik menunjukkan pemikiran matang dan penyesuaian kepada trend industri yang sedang muncul. Walau bagaimanapun, kejayaan perlahan ini banyak bergantung pada pelaksanaan yang cekap dan keupayaan Nissan untuk menyesuaikan diri dengan cabaran dan halangan yang mungkin timbul sepanjang perjalanan. Dengan semangat inovatif yang telah lama menjadi sebahagian daripada DNA Nissan, terdapat sebab yang baik untuk optimis tentang masa depan jenama itu dalam landskap automotif global yang semakin tertumpu pada kemampanan dan teknologi canggih.

Previous post

Keseimbangan Kuasa, Keluasan, dan Kenyamanan: Toyota HiAce SLWB Baharu

Next post

Pembukaan Bilik Pameran Kawasaki Johor Bahru: Cawangan Baru Bagi Bangsa Johor

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *