Kemalangan / Rosak / Curi / Recall

Bintang Rali & Gimkhana Ken Block Meninggal Dunia

Ken Block yang berusia 55 tahun terbunuh dalam kemalangan kereta salji.

Kira-kira sepuluh tahun yang lalu, Ken Block mula terkenal di internet dengan gelagat gimkhananya. Semalam, Isnin, difahamkan beliau yang berusia 55 tahun itu meninggal dunia akibat kemalangan kereta salji.

Kenyataan di halaman Instagram Hoonigan Industries berbunyi, “It’s with our deepest regrets that we can confirm that Ken Block passed away in a snowmobile accident today. Ken was a visionary, a pioneer and an icon. And, most importantly, a father and husband. He will be incredibly missed. Please respect the family’s privacy at this time while they grieve.”

Ken Block

Ken Block baru saja menamatkan usaha kebangkitan kerjayanya. Pemandu rali profesional itu baru sahaja menamatkan hubungan kerjanya dengan Ford Performance dan telah kembali ke Subaru. Lebih-lebih lagi, dia baru sahaja mula bekerja dengan Audi dalam beberapa projek Gymkhana elektrik yang menarik. Audi juga telah mereka bentuk S1 Hoonitron untuk Blok tahun lepas, yang digunakannya untuk melakukan aksi gimkhana elektrik di Las Vegas.

Ringkasan Kerjaya Ken Block

Ken Block memulakan kerjaya ralinya dalam Rally America Series pada tahun 2005 dengan Subaru WRX STi. Dia mendapat tempat ke-7 keseluruhan dan ke-5 dalam kelas Kumpulan N. Pada penghujung tahun pertamanya, dia memenangi Anugerah Rookie of the Year Rally America. Ken Block terus menandatangani perjanjian penajaan dengan Subaru pada tahun 2006 dan terus bersaing dalam lebih banyak kejohanan dan acara antarabangsa termasuk acara rali X Games yang pertama.

Dia kemudian berpindah ke World Rally Championship. Pada tahun 2010, dia menandatangani kontrak dengan Ford dan menjadi pemandu untuk Monster World Rally Team. Block bertanding dalam Global Rallycross Championships dan menjenamakan semula pasukannya “Holligan Racing Division” pada tahun 2012. Block menemui kejayaan dalam kerjaya ralinya tetapi tuntutan kemasyhuran sebenarnya datang dalam bentuk video gymkhana viralnya sejak 2008 yang mendapat ratusan juta tontonan dan membawanya ke episod Top Gear pada awal kerjayanya. Beliau juga mengasaskan DC Shoes dan telah dipaparkan dalam beberapa siri permainan video, seperti Dirt, Need For Speed dan CSR Racing.

Previous post

Dua Prototaip Proton X90 Diintip Dalam Camo Penuh Di Petaling Jaya

Next post

Hyundai Oilbank Umumkan Bonus 120 Bulan. Bagaimana Dengan Petronas?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *