Bisnes

Hyundai Oilbank Umumkan Bonus 120 Bulan. Bagaimana Dengan Petronas?

Adakah Petronas akan memberikan bonus atau menyimpan wang untuk memasang stesen pengecasan?

Jadi dengan 2022 di belakang kami, banyak syarikat akan mengira jumlah yang mereka boleh berikan kepada pekerja mereka dengan bonus dan syarikat yang berjaya menjangkakan pembayaran yang besar. Itu sudah pasti berlaku untuk Syarikat Minyak dan Gas Korea Selatan, Hyundai Oilbank, yang akan memberikan pekerja 120 bulan gaji sebagai bonus.

Jadi sekarang persoalannya ialah, jika industri Minyak dan Gas berjaya dengan begitu baik sekali, adakah Petronas juga akan memberikan bonus besar kepada pekerjanya atau adakah syarikat itu akan mengekalkan keuntungannya dan menggunakannya untuk memasang stesen pengecasan di seluruh negara? Jika Petronas memberikan bonus kepada pekerjanya, berapa bulan gaji yang boleh mereka harapkan sebagai bonus?

Kita semua tahu bahawa disebabkan beberapa faktor yang berbeza, tahun 2022 merupakan tahun yang sangat baik untuk keseluruhan industri minyak dan gas sejak harga minyak global meningkat begitu banyak tahun lepas. Kejayaan ini dicerminkan dalam bonus 120 bulan gaji yang bakal diterima oleh pekerja Hyundai Oilbank. Jadi berapa banyak kejayaan yang dicapai oleh Petronas?

Menurut Korea Herald, Hyundai Oilbank menyaksikan peningkatan 226 peratus dalam keuntungan pada suku ketiga 2022 sahaja. Sementara itu, Petronas menyaksikan keuntungan bersihnya lebih dua kali ganda dalam sembilan bulan pertama 2022. Petronas menikmati peningkatan 120 peratus dalam keuntungan bersih dan peningkatan 58.3 peratus dalam hasil dalam tempoh yang sama.

petronas-station-GENTARI-1.0

120 bulan gaji adalah bersamaan dengan 10 tahun gaji atau kira-kira 1,000 peratus gaji tahunan. Bolehkah anda bayangkan apa yang anda boleh lakukan jika anda baru menerima gaji 10 tahun? Adalah selamat untuk mengatakan bahawa jika mana-mana pekerja Petronas berjaya mendapat gaji 10 tahun, mereka pasti mengambil cuti sekurang-kurangnya setahun.

Sekurang-kurangnya tiga pemain utama lain dalam permainan minyak dan gas, iaitu, SK Energy, S-Oil dan GS Caltex, juga akan mengumumkan bonus untuk pekerja mereka tidak lama lagi. Jadi dengan semua syarikat utama ini, pastinya Petronas, salah satu syarikat terbesar di Malaysia juga akan dapat mengumumkan bonus yang besar juga bukan?

Mungkin tidak. Dari sudut perniagaan, Petronas boleh melakukan lebih banyak lagi dengan menggunakan wang tambahan itu untuk mempercepatkan proses memasang pengecas kenderaan elektrik (EV) di seluruh negara. Lagipun, dengan ramai yang bimbang bahawa elektrifikasi akan menjadikan petroleum usang, mengapa tidak memulakan trend baharu?

Tambahan pula, jika Petronas ingin kekal di puncak permainan mereka dalam jangka masa panjang, syarikat perlu menyesuaikan diri dan oleh itu, adalah masuk akal jika syarikat memilih untuk melabur pada masa hadapan dan bukannya memberi penghargaan kepada pekerja tetapi kami berharap Petronas masih akan menganugerahkan pekerja mereka dengan sekurang-kurangnya bonus munasabah.

Previous post

Bintang Rali & Gimkhana Ken Block Meninggal Dunia

Next post

YB Anthony Loke Janjikan Pembaikan Pelekat Cukai Jalan Dan Pendigitalan JPJ

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *