Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Petronas 180kW DC Fast Charger F.O.C. Sampai Hari Malaysia

Pengecas Pantas DC Petronas ke-2 sudah siap dan percuma untuk digunakan sehingga Hari Malaysia 2022.

Walaupun kebanyakan rakyat Malaysia akan terus menggunakan kereta petrol dan hibrid untuk masa hadapan yang terdekat, kami mula melihat langkah-langkah diambil untuk meneruskan ‘revolusi kenderaan elektrik’. Setakat ini, ia masih jauh di belakang mana-mana jiran kami dan ianya adalah lebih untuk T20 daripada yang lain. Walau bagaimanapun, kemajuan sedang dibuat. Petronas melalui anak syarikat Gentari mereka telah membuka stesen 180kW DC Fast charging kedua mereka dengan kabel pengecas CCS, walaupun tidak jelas sama ada pengecas boleh dikendalikan sebagai 2 pengecas 90kW. Dua lot dicat ungu dengan simbol panah kilat ada di tapak pengecas, tetapi ia nampaknya dikonfigurasikan untuk pengecasan 1 X 180kW.

Stesen baharu itu terletak di stesen minyak PETRONAS Pedas Linggi (arah Utara) di Lebuhraya PLUS. Sempena Merdeka, Hari Malaysia serta ulang tahun ke-40 Petronas Dagangan Berhad, pengecas akan percuma untuk kegunaan awam sehingga 16 September 2022. Selepas itu, kadar pengecasan ditetapkan pada RM2.20 seminit. Stesen ini mempunyai outlet Dunkin’ Donuts, jadi anda boleh cas kenderaan elektrik anda sambil menikmati snek dan minuman.

Petronas 180kW DC Fast Charger 1.0

Menurut halaman Plugshare untuk pengecas ini, pengguna telah mengecas di sana sejak 30 Ogos 2022. Unit pengecasan dihasilkan oleh ABB dan modelnya ialah Terra 184HC CC. Stesen minyak Petronas ini masih mengekalkan pengecas AC 22kW yang perlahan oleh ChargEV. Stesen Pengecasan Cepat DC 50kW yang dikendalikan oleh JomCharge terletak sejauh 13km di stesen Caltex Ayer Keroh.

Stesen pengecasan DC Fast 180kW yang pertama telah beroperasi sejak akhir Julai 2022. Ia terletak di stesen minyak Petronas di hentian R&R Gambang arah Timur. Pengecas Petronas Gentari ini boleh diaktifkan melalui aplikasi Setel atau melalui JomCharge. Walaupun pengecas pantas Petronas DC ke-2 mengandungi logo Gentari, JomCharge serta logo Mercedes-Benz, yang pertama adalah sedikit berbeza. Ia dilancarkan sebelum Gentari dan sebaliknya menggunakan penjenamaan ‘Energise by Petronas’. Yang baharu ini semuanya berwarna ungu dengan logo Gentari bergaya berhampiran bahagian bawah pengecas dan logo Mercedes-Benz dan JomCharge yang lebih kecil di bahagian atas, bersebelahan.

Previous post

KL Bandar Sifar Pothole - 2022 Masih Belum Jadi Kenyataan

Next post

Royal Enfield Scram 411 Kini Di Malaysia Dengan Harga Dari RM26,900

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *