Motosikal / Lain Lain Roda

Royal Enfield Scram 411 Kini Di Malaysia Dengan Harga Dari RM26,900

Adakah Scram 411 ini scrambler nilai terbaik yang dijual sekarang?

Royal Enfield telah melancarkan Scram 411 di bilik pameran utamanya di Petaling Jaya dengan harga RM26,900, RM27,100 dan RM27,400.

Perbezaan harga yang sangat kecil dan yang berspesifikasi tertinggilah yang mungkin akan mengambil bahagian besar jualan.

Dengan harga jualan Royal Enfield dikurangkan sebanyak 30 peratus sejak kebangkitan semula jenama itu dengan Didi Automotive, Scram 411 menawarkan nilai yang hebat.

Scram ialah motosikal gaya scrambler berasaskan Royal Enfield Himalaya yang sangat popular dan sesuai untuk touring dan ulang-alik bandar. Tetapi memandangkan ia berasaskan Himalaya, Scram 411 adalah motosikal teguh yang mampu merempuh rupa bumi sukar, walaupun tidak sebaik adik ADVnya.

Pembuat kenderaan dua roda India ini telah mula menerima tempahan Scram 411 di Malaysia walaupun sebelum pelancarannya memandangkan minat terhadap motosikal Royal Enfield semakin meningkat sejak pelancaran semula jenama itu.

Sementara itu, penghantaran dijangka akan dimulakan tidak lama lagi. Royal Enfield terbaharu berasaskan platform sama yang menyokong Himalaya dan kedua-dua motosikal itu mempunyai beberapa persamaan mekanikal.

Dilancarkan pada 2016, motosikal Himalaya yang dibina khas itu adalah motosikal yang serba boleh dan berkemampuan off-road. Memajukan perjalanan ini, Royal Enfield, peneraju global dalam segmen motosikal bersaiz sederhana pada Januari 2020 mengumumkan pelancaran Himalaya baharu dengan enjin yang mematuhi BS-VI.

Himalaya baharu ini mengekalkan fleksibiliti dan kekuatan asal motosikal, dan menjadikan pengalaman tunggangan lebih menarik dengan menambahkan ciri Switchable ABS. Mematikan ABS membolehkan roda belakang dikunci, dan membolehkan penunggang drift apabila menunggang di off-road.

Ini menjadikan pengalaman adventure touring dan trail riding lebih menarik dan mengujakan bagi peminat riding. Dengan lebih fokus pada keselamatan penunggang, Himalaya baharu dilengkapi dengan suis hazard yang memberi amaran kepada penunggang lain berdekatan sekiranya ada bahaya.

Tambah lagi, mekanisme brek yang dipertingkatkan memastikan pengalaman tunggangan yang lebih lancar dengan jarak berhenti yang lebih pendek. Motosikal baharu itu juga akan didatangkan dengan side-stand yang dipertingkatkan yang akan memudahkan parking di mana-mana bentuk muka bumi.

Motosikal ini mudah diurus dalam commute urban jauh dengan penukaran gear minimum, dan prestasi enjin yang memberi keyakinan membolehkannya mengatasi jalan yang buruk, dan/atau off-road dengan mudah.

Scram 411 dikuasakan enjin 411cc, suntikan bahan api, 4-lejang, SOHC, air-cooled single-cylinder. Enjin ini mempunyai kuasa maksimum 24.3bhp pada 6500rpm dan tork maksimum 32Nm pada 4000-4500 rpm yang memastikan penghantaran kuasa yang lancar dan tork hujung bawah yang kuat yang meningkatkan prestasi keseluruhan.

Merentasi liku bandar dengan motosikal memerlukan keyakinan, keselesaan dan kestabilan – sama ada kesesakan lalu lintas dan jalan berlubang-lubang, atau trek tersembunyi di jalan belakang yang paling sesuai untuk gelongsor petang.

Dengan penggantungan panjang dan monoshock, dan pelepasan tanah 200mm yang terbaik dalam kelasnya, Scram 411 menjanjikan tunggangan yang lancar dan selesa untuk penunggang dan pembonceng.

Suspensi depan teleskopik dengan fork 41mm dan travel 190mm, bersama-sama dengan travel 180mm di belakang dengan pautan monoshock, memastikan penunggangan yang stabil dan yakin dalam keadaan jalan yang berbeza-beza dan kasar. Cakera brek hadapan dan belakang digabungkan dengan ABS dwi-saluran, menawarkan brek yang yakin.

Saiz roda adalah ideal untuk memberikan pengendalian terbaik dan keupayaan berguling yang sangat baik di atas bonggol laju dan jalan berlubang. Tayar dwi-guna memastikan cengkaman yang yakin di jalan tarmac dan jalan batu, sambil membawa gabungan sempurna cengkaman di atas jalan dan kebolehkendalian jalan yang kasar.

Perubahan dalam geometri tunggangan dibawa oleh tayar hadapan 19-inci dual purpose. Ini digabungkan dengan tayar belakang 17-inci adalah elemen utama yang membawa pengendalian lincah motosikal.

Tempat duduk pada Scram 411 baharu telah dibayangkan semula untuk keselesaan yang lebih baik semasa tunggangan yang lama. Tempat duduk single baharu yang mencerminkan penggayaan urban motosikal itu, menawarkan keselesaan yang hebat untuk penunggang dan pembonceng semasa perjalanan jauh di bandar serta apabila melalui jalan yang kurang dilalui. Ketinggian tempat duduk yang boleh diakses memudahkan pergerakkan motosikal dalam trafik stop and go.

Ergonomik tunggangan pada Scram 411 terasa sangat tertanam dan yakin. Kedudukan hendal bar dan ketinggian tempat duduk menjadikan pengalaman tunggangan dinamik dan menarik. Ia mengekalkan kedudukan menunggang yang memerintah dan selesa sambil menjadikannya mudah untuk ditunggang apabila duduk atau berdiri.

Dengan inspirasi warna yang datang daripada budaya hip-hop seperti skating, dan jalan malam di bandar seperti Tokyo dan New Delhi, Scram 411 baharu tersedia dalam tujuh warna dalam tiga varian.

Direka bentuk untuk menyerlah, jalan warna mencerminkan suasana bandar yang berbeza, dengan warna gelap digabungkan dengan warna serlahan untuk menyerlah dan memecahkan kebosanan. Scram 411 dalam warna Graphite Yellow, Graphite Red dan Graphite Blue, didatangkan dengan tangki kelabu dan lencana tangki yang berbeza serta pita rim tayar yang sepadan.

Skyline Blue dan Blazing Black mempunyai tangki warna yang berbeza dengan jalur Royal Enfield yang boleh dikenal pasti dan pelindung lumpur yang sepadan. Varian atasan, dalam dua warna – White Flame dan Silver Spirit – menampilkan dua warna tangki, dengan grafik yang unik dan menyeronokkan.

Scram 411 didatangkan dengan sedia adventure dengan 19 pelbagai aksesori motosikal yang melengkapkan gaya hidup dan tujuan, serta memberikan keselesaan, perlindungan dan gaya yang dipertingkatkan.

Direka, dibangunkan dan dihomologasikan bersama motosikal, rangkaian itu termasuk aksesori untuk perlindungan, gaya dan keselesaan. Sesuai untuk menunggang dalam persekitaran bandar dan percutian hujung minggu, Aksesori Motosikal Tulen Royal Enfield dilengkapi dengan jaminan 3 tahun yang komprehensif.

Rangkaian pakaian dan peralatan menunggang untuk Scram 411 adalah bergaya dan berfungsi. Ia berfungsi dengan baik apabila anda menaiki motosikal meneroka laluan tidak berturap atau ke sana ke sini di sekitar bandar.

Jersey yang dilengkapi dengan busa Eva tambahan di bahu dan siku memberikan perlindungan hentaman untuk penunggang. Rangkaian pakaian gaya hidup mencerminkan gaya hidup Scram dengan kemeja-t dan jaket dalam warna-warna terang dan grafik berkotak-kotak.

Pelanggan kini boleh terokai, menempah tunggangan uji, buat penyesuaian dan menempah Scram 411 mereka di Royal Enfield Store terdekat di Malaysia. Tempahan dan tunggangan uji tersedia serta-merta ketika jenama itu sedang berkembang pesat.

Harga adalah seperti berikut:-Varian Premium berharga 27,400 MYR, Varian Pertengahan berharga 27,100 MYR, Varian Asas berharga 26,900 MYR.

Previous post

Petronas 180kW DC Fast Charger F.O.C. Sampai Hari Malaysia

Next post

Porsche 911 Carrera RS 2.7 ‘Ducktail’ Genap 50 Tahun Ini

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *