Uncategorized

KL Bandar Sifar Pothole – 2022 Masih Belum Jadi Kenyataan

Pada 2016 dahulu, JPJ memulakan sasaran ‘Bandar Sifar Pothole’ mereka. Bagaimanakah perkembangan mereka setakat ini?

Pengguna jalan raya Malaysia tidak asing lagi dengan jalan berlubang. Lubang jalan telah menjadi ancaman kepada pengguna jalan raya, daripada menyebabkan kesesakan lalu lintas kepada tayar pecah, rim bengkok, penggantungan rosak dan tayar haus sebelum masanya. Beberapa orang yang malang turut cedera dan kadangkala terbunuh kerana memandu atau menunggang ke dalam jalan berlubang secara tidak sengaja. Isu ini telah banyak kali dikemukakan kepada kerajaan. Pada tahun 2016, Kementerian Kerja Raya menetapkan masa 24 jam untuk membaiki jalan berlubang yang dilaporkan. Pada tahun yang sama, DBKL malah mengisytiharkan bahawa Kuala Lumpur akan menjadi bandar raya yang bebas lubang jalan pada tahun 2017. Malangnya, 5 tahun telah berlalu dan ia masih belum menjadi.

Hampir 2 tahun lalu, JKR dikejutkan apabila Menteri Kesihatan Khairy Jammaludin terjatuh ketika berbasikal di atas jalan berlubang berdekatan Kampung Seri Cheeding, Banting. Dalam hanya beberapa jam, JKR menghantar tweet memohon maaf kepada menteri. Tidak lama selepas itu, mereka memperbaharui janji ‘Aku Janji Zero Potholes’ dan menjalankan kerja-ke mereka hanya untuk seorang penunggang motosikal lain terbunuh menunggang di atas jalan berlubang berhampiran Midvalley beberapa bulan kemudian.

Hari ini, keadaan tidak banyak berubah. Kami melihat lebih banyak kerja dilakukan di jalan raya. Mesin ini, misalnya, dikesan melakukan kerja-kerja jalan.

Ia adalah jentera 7.5 tan untuk “Hot-In-Place Recycling” yang membaiki permukaan jalan dengan mencairkannya, memarutnya dan menambah agen peremajaan sebelum memampatkan bahan kitar semula untuk di resurface semula. Mesin ini membantu membaiki jalan berlubang, retak dan alur dalam masa yang singkat dan pada kos yang lebih rendah.

Terdapat juga cara untuk melaporkan jalan berlubang (disenaraikan di akhir artikel).

Zero-Potholes-City-1.0

Walau bagaimanapun, semua sasaran dan ucapan tepuk dada tentang ‘Zero Pothole City’ adalah demi wayang sahaja. Masih tiada rancangan jangka panjang yang akan memberi orang ramai garis masa yang tepat untuk matlamat ‘Zero Pothole’ ini. Banyak bercakap tentang menggunakan teknologi untuk mencari jalan berlubang tetapi tiada pelan tindakan sebenar.

Buat masa ini sekurang-kurangnya langkah stop-gap ada. Perkara terbaik yang boleh kita lakukan sebagai rakyat ialah melaporkan sebarang jalan berlubang.

Lebuhraya Lubang 5

CARA MELAPORKAN JALAN BERLUBANG DENGAN WAZE

  • Apabila anda melihat lubang, minta penumpang anda mengetik dan tekan ikon Laporan.
  • Menekan ikon Laporan akan menawarkan tiga jenis laporan.
  • Sambil masih menekan ikon Laporan, gerakkan jari anda untuk memilih Hazard.
  • Dalam Menu Hazard, pilih ‘Hazard On Road’.
  • Kemudian pilih Pothole.
  • Ketik Hantar untuk berkongsi laporan.
  • Tunggu PBT Negeri Selangor menampal lubang dalam tempoh 5 hari.
  • Nikmati pemanduan yang lebih lancar sebaik sahaja lubang itu ditampal.
Waze_logo_tagline_blueback 5.0

Cara lain untuk melaporkan jalan berlubang:

  1. http://aduan.jkr.gov.my/ atau https://pcb.spab.gov.my/eApps/system/index.do?aplCode=en or https://kkr.spab.gov.my/eApps/system/index.do or https://www.malaysia.gov.my/portal/content/30044
  2. Telefon 03-2610-8888 atau 03-2618-9000
  3. Email: aduan.jkr@1govuc.gov.my or komunikasi.jkr@1govuc.gov.my
  4. Lawati atau tulis: Menara Kerja Raya (Blok G), Ibu Pejabat JKR, Jalan Sultan Salahuddin, 50480 Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur)
  5. Apl Respons Rakyat pada iOS / Android

Previous post

Nissan X-Trail Ke-4 Tiba Di Eropah Dengan Powertrain Elektrik

Next post

Petronas 180kW DC Fast Charger F.O.C. Sampai Hari Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *