Undang - Undang

YB Anthony Loke Janjikan Pembaikan Pelekat Cukai Jalan Dan Pendigitalan JPJ

YB Anthony Loke meletakkan dua perubahan ini dalam agenda JPJ untuk 2023.

Jabatan Pengangkutan Jalan, lebih dikenali sebagai JPJ, baru sahaja diberi dua tugas utama untuk tahun 2023 oleh Menteri Pengangkutan, YB Anthony Loke. Dalam catatan Facebook malam tadi, Ahli Parlimen Seremban itu berkongsi agendanya untuk JPJ tahun ini.

Agenda utama tahun ini adalah untuk melaksanakan transformasi digital perkhidmatan teras JPJ. Ini akan membolehkan rakyat Malaysia melakukan pembaharuan lesen memandu dan banyak lagi tanpa perlu beratur di pejabat JPJ. Selain menjimatkan banyak masa untuk rakyat, ia juga akan membebaskan sumber JPJ untuk menjalankan banyak tugas lain.

JPJ juga akan didorong untuk menjalankan penguatkuasaan undang-undang jalan raya dengan lebih baik pada tahun ini.

Akhirnya, isu pelekat cukai jalan yang tidak berkualiti akhirnya akan diatasi. Loke berdiam diri mengenai perincian, tetapi mengatakan bahawa perubahan besar sedang dikerjakan dan mungkin akan dilakukan tahun ini.

Perubahan yang timbulkan oleh YB Anthony Loke ini sangat menarik. Ia mungkin sekecil menukar pelekat atau proses pengeluaran reka bentuk pelekat cukai jalan sedia ada, yang telah wujud selama hampir 2 dekad. Malah mungkin perubahan drastik dalam reka bentuk. Kami berharap bahawa ini adalah baik pulih sepenuhnya sistem cukai jalan sama sekali.

Minggu lalu, kami menulis tentang bagaimana anjakan merupakan ukuran yang lemah untuk menetapkan harga cukai jalan tahunan di Malaysia. Mungkin Kementerian Pengangkutan akhirnya akan melihat kepada sistem yang lebih relevan untuk dipadankan dengan penukaran pelekat.

Berikut adalah transkrip asal dari halaman FB YB Loke.

Petang tadi, saya telah mengadakan mesyuarat dengan pengurusan tertinggi Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan mendapat taklimat berkenaan perancangan JPJ untuk tahun 2023.

Antara agenda utama JPJ tahun ini ialah melaksanakan digitalisasi dalam perkhidmatan teras kepada rakyat seperti pelesenan kenderaan dan pemandu selain memperkukuhkan penguatkuasaan undang-undang jalanraya.

Saya tahu ramai orang mengadu berkenaan sticker cukai jalan yang kurang berkualiti. Perkara itu memang dalam perhatian kami dan satu perubahan besar bakal dilaksanakan dalam tahun ini.

Sebarang pelaksanaan inisiatif baru akan dirancang dengan rapi dan saya akan membuat pengumuman apabila persediaan sepenuhnya telah dibuat.

Agenda utama kita ialah mempermudahkan urusan rakyat dan saya tak ingin melihat orang ramai beratur panjang di pejabat-pejabat JPJ yang menyusahkan mereka.

Previous post

Hyundai Oilbank Umumkan Bonus 120 Bulan. Bagaimana Dengan Petronas?

Next post

Honda Malaysia Masih Jenama Kenderaan Bukan Penumpang Nasional No.1

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *