Berita Auto

Subsidi Bahan Api Berdasarkan Anjakan Enjin Tidak Munasabah

Subsidi bahan api Malaysia berdasarkan berapa besar anjakan enjin tidak akan menjadi.

Kerajaan Malaysia jelas memikirkan semula dasar subsidi bahan api menyeluruh negara. Malah sebelum 2020, kerajaan Pakatan sedang memikirkan idea program subsidi yang disasarkan (akhirnya dimansuhkan oleh Perikatan). Sebahagian daripada program yang dirancang itu melibatkan penyasaran kenderaan dengan anjakan sub-1600cc untuk subsidi. Agaknya, kerajaan berhasrat menggunakan metrik ini untuk menyingkirkan mereka yang memerlukan subsidi bahan api daripada mereka yang mampu membeli petrol dan diesel pada harga pasaran.

honda_insight_2012_engine-1.0

Hari ini kita akan cuba terangkan mengapa kaedah ini tidak boleh jadi. Versi pendek dengan menunjukkan bagaimana anjakan enjin yang sama boleh didapati dalam produk yang disasarkan kepada kumpulan pendapatan yang sangat berbeza. Ingat, ini adalah kereta baharu yang rakyat Malaysia boleh beli HARI INI.

  • 1.0L
    • Perodua Axia E – from RM23,367
    • Nissan Almera VLT – RM91,310
  • 1.5L
    • Perodua Myvi X – RM49,900
    • Mercedes-Benz C200 – RM287,888
  • 2.0L
    • Subaru XV 2.0 i – RM117,788
    • Range Rover Velar P250 SE R-Dynamic – RM588,800

Hanya dengan perbandingan kecil ini, kita melihat beberapa kemungkinan yang akan terhasil daripada subsidi bersasar berdasarkan anjakan. Seseorang yang mampu membeli Nissan Almera VLT RM90K tidak jauh dari segi kewangan daripada seseorang yang mampu membeli Subaru XV RM120K. Tetapi hanya satu yang mendapat manfaat daripada subsidi bahan api.

Lagi teruk, seseorang yang mampu membeli Mercedes-Benz C-Class RM288K mendapat subsidi bahan api manakala pemilik Subaru XV tidak. Jika skim ini dilanjutkan kepada anjakan sehingga 2.0L, maka mengapa perlu menyasarkan anjakan pada mulanya?

Kereta Terpakai Macam Mana?

Terdapat banyak keluarga Malaysia yang tidak terlalu kaya yang menggunakan enjin anjakan yang lebih besar di dalam kereta mereka. Kami kenal seorang insan yang sudah bersara yang masih menggunakan W124 E-Class dengan enjin 2.3L. Mengapa dia tidak mendapat manfaat daripada subsidi bahan api?

Bagaimana pula dengan berapa keluarga luar bandar yang besar mempunyai Livina (1.8L) Unser (1.8L), Innova (2.0L) atau Estima (2.4L) terpakai. Adakah mereka semua dijangka memohon pinjaman untuk Perodua Alza baharu untuk mendapat manfaat daripada subsidi bahan api?

Jika trak pikap, off-roader, van dan trak diambil kira, masalahnya lagi teruk. Kenderaan penjana pendapatan inilah yang memastikan ekonomi Malaysia terus berjalan. Fikirkan semua tukang paip, juruteknik, pemandu penghantaran, krew acara, dll yang bergantung pada bahan api murah untuk mengurangkan perbelanjaan perniagaan mereka. Tak banyak kenderaan seperti ini mempunyai enjin kecil.

Apakah penyelesaiannya?

Bukan senang. Kami difahamkan kerajaan mungkin mahu menggunakan anjakan kerana ia sudah dikodkan ke dalam sistem cukai jalan berasaskan anjakan JPJ. Tetapi sistem itu sudah lapuk. Anjakan hari ini hampir tidak relevan untuk memastikan kemampuan pemilik kenderaan.

Untuk Kenderaan Penumpang

Sama ada jangan usik langsung subsidi bahan api itu atau mulakan dengan menstruktur semula cukai jalan mengikut output setiap tempat duduk. Itu akan membantu membezakan enjin 180hp dalam MPV 8 tempat duduk berbanding satu dalam coupé sport. Ia akan membantu menentukan sedan yang sporty dan yang mana berorientasikan bajet. Kemudian gunakan metrik baharu ini untuk menentukan jenis kenderaan yang benar-benar layak mendapat subsidi bahan api.

Untuk Kenderaan Perdagangan

Elektrifikasi perlu bermula di sini. Sebarang penarikan subsidi bahan api kepada sektor kenderaan komersial boleh memudaratkan ekonomi. Sebaliknya, kerajaan mesti menjadikan elektrifikasi berarmada sangat menarik untuk syarikat yang lebih besar dengan pengurangan progresif tahunan dalam subsidi bahan api dan kadar elektrik yang terjamin dalam tempoh 5-10 tahun akan datang. Syarikat-syarikat besar mungkin lebih suka kestabilan harga tenaga elektrik daripada harga diesel yang tidak diketahui semasa merancang. Insentif lain juga harus dipertimbangkan untuk kenderaan komersial yang lebih kecil/dikendalikan secara peribadi, mungkin subsidi bahan api hanya boleh dituntut oleh subset pengendali yang lebih kecil ini.

Previous post

Mazda3 Elektrik Dikhabarkan Dalam Pembangunan

Next post

Honda Sensing Elite Dan Honda Sensing 360 Ditambahbaiki

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *