Berita Auto

Dua Prototaip Proton X90 Diintip Dalam Camo Penuh Di Petaling Jaya

Proton X90 yang dinanti-nantikan telah dilihat sekali lagi, kali ini di Jalan 222, Petaling Jaya, Selangor, Malaysia.

Proton X90 adalah salah satu pelancaran tempatan yang paling dinanti-nantikan pada tahun-tahun yang akan datang. Proton X70 merupakan permulaan yang baik perkongsian Proton-Geely. X50 membolehkan Proton menjangkau lebih ramai pelanggan dengan produk Geely yang serupa. Tidak lama lagi Proton X90 akan memberikan rakyat Malaysia 7 tempat duduk yang mampu milik tetapi kelas atas tanpa perlu pergi ke pasaran recond.

Baru minggu lepas, kami melihat 2 daripada X90 ini dalam samaran penuh memandu di sekitar Petaling Jaya, khususnya di sepanjang Jalan 222. Pada pandangan pertama ia kelihatan seperti kedua-dua model adalah serupa, tetapi apabila diperiksa dengan lebih dekat terdapat satu perbezaan utama antara kedua-duanya dan itu adalah rim mereka.

Proton-X90-spyshot-Petaling-Jaya-Jalan-222-1.0

Yang di hadapan kelihatan menggunakan roda 18″ dalam reka bentuk gelombang manakala yang di bahagian belakang kelihatan lebih besar dalam reka bentuk 19″.

Pemerhatian lain yang patut diberi perhatian termasuk plat pendaftaran yang dipasang pada bumper. Dalam tangkapan intipan sebelum ini, plat itu dipasang pada pintu belakang, mungkin untuk membantu menyamarkan identiti kenderaan itu dengan lebih lanjut. Proton X90 berasaskan Geely Haoyue dan reka bentuk asalnya mempunyai plat pendaftaran yang dipasang pada bampar. Nampaknya Proton mungkin tidak memberikan kenderaan itu reka bentuk semula yang meluas tetapi kami perlu menunggu gambar rasmi untuk mengesahkannya.

2019-Proton-X70-CKD-6.0

Geely Haoyue dikuasakan oleh sama ada enjin 1.8L TGDI biasa yang masih tersedia pada varian termahal Proton X70. Dalam konfigurasi ini ia juga mendapat transmisi klac berkembar 7-kelajuan yang sama seperti X70, bermakna ia adalah kenderaan pacuan roda hadapan.

Di Filipina, Haoyue dipasarkan sebagai Geely Okavango dan dikuasakan oleh versi hibrid ringan 48V bagi enjin 1.5L TGDI. Jika Proton memutuskan untuk membawa versi ini, ia akan menjadi kenderaan elektrik pertama syarikat itu.

Mereka mungkin mahu berbuat demikian, kerana Perodua telah mula melanggan Ativa Hybrid dalam kuantiti terhad, menunjukkan bahawa mereka harus mengeluarkan senjata mereka.

GeelyHaoyue-PR-IN-7S-7.0

Tiada tarikh keluaran untuk Proton X90 telah diberikan, tetapi syarikat itu telah mengujinya di jalan raya Malaysia selama beberapa bulan sekarang. Apabila ia tiba, ia akan memberikan SUV 7 tempat duduk seperti Mazda CX-8, Nissan X-Trail dan Volkswagen Tiguan Allspace saingan hebat berkat cukai yang dinikmati kereta nasional.

Previous post

Nio ET7 EV Menang Anugerah Kereta Terbaik Di Sweden

Next post

Bintang Rali & Gimkhana Ken Block Meninggal Dunia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *