Anugerah / VOTY / Pameran Motor

Nio ET7 EV Menang Anugerah Kereta Terbaik Di Sweden

EV China bukan saja membanjiri pasaran, mereka kini memenangi anugerah di Eropah pula.

Di Sweden, anugerah ‘Car of the Year’ dipilih oleh majalah kereta terkemuka Sweden, Auto Motor & Sport Sverige. Pasukan editorial di sana baru-baru ini menamakan kenderaan elektrik (EV) Nio ET7 sebagai bukan sahaja pilihannya untuk kereta tahun ini, tetapi juga sebagai ‘terbaik dalam kelas mewah’ juga.

Nio ET7 Car of ther Year 5.0

Ini adalah berita besar kerana ini bermakna kereta China tidak lagi dilihat sebagai berkualiti rendah. Jadi ya, Nio adalah pembuat kereta China dan fakta bahawa EV China ini memenangi anugerah Eropah merupakan langkah besar dalam mentakrifkan semula kereta China secara keseluruhan. Tahniah kepada Nio atas kejuruteraan cemerlang jenama yang dimasukkan ke dalam kereta Nio ET7.

Majalah itu juga menyatakan bahawa Nio adalah “Jenama baharu sedang bergelora. Pengalaman mewah pada harga yang berpatutan,” dan dari rupa Nio ET7, kami bersetuju. Berita ini juga mengikuti Nio Space pertama yang dibuka jenama itu di Sweden di Westfield Taby Centrum, Stockholm minggu lalu.

Ini bukan anugerah pertama yang diperoleh Nio ET7 sejak jenama itu memasuki pasaran EU pada bulan Oktober. Kereta itu juga sebelum ini memenangi ‘Golden Wheel Award’ di Jerman dan kemudiannya memukau Denmark dengan memenangi ‘Technological Frontrunner of the year’, mengalahkan Mercedes-Benz EQS dan Tesla Model Y.

Nio juga mencapai tempat kedua dalam anugerah ‘Norwegian Car of the Year’ bulan ini, tewas kepada Volkswagen ID Buzz. Juri untuk anugerah ini juga berkata, “Reka bentuk yang bagus, ruang yang hebat, keselesaan tinggi digabungkan dengan kuasa otot mentah dan julat yang baik adalah semua ramuan yang sudah pasti akan membawa kepada Nio ET7 memperoleh ramai pengikut.”

Norway ialah pintu masuk untuk Nio untuk memasuki Eropah pada penghujung tahun 2021 kerana jenama itu mengikuti ‘pelan 25 negara menjelang 2025’ dan pertama kali memasukinya pada Oktober dengan Jerman, Denmark, Sweden dan Belanda. Itu adalah fasa pertama dan untuk fasa kedua, jenama itu menyasarkan untuk memasuki Austria, Belgium, Perancis, Hungary, Itali, Sepanyol dan Switzerland.

Nio juga mendorong untuk membina lebih banyak infrastruktur di Eropah dan pada 16 Disember 2022, jenama itu membuka EU Nio House pertamanya di Berlin. Rumah ini juga merupakan yang kedua jenama di Eropah selepas rumah di Oslo. Jenama itu juga merancang untuk memasuki pasaran AS juga tetapi mengakui bahawa ia bukan senang.

Penghantaran Nio ET7 telah pun bermula di Eropah dan penghantaran EL7 (ES7) akan bermula pada Februari 2023 serta pada bulan Mac untuk ET. Nio juga mengumumkan ia hanya akan menawarkan model berasaskan langganan tetapi kini turut menawarkan pilihan pembelian berikutan tindak balas pelanggan.

Gambar dan maklumat terima kasih CarNewsChina dan artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Previous post

McLaren Menjual Koleksi Warisan Untuk Membiayai Artura

Next post

Dua Prototaip Proton X90 Diintip Dalam Camo Penuh Di Petaling Jaya

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *