Kemalangan / Rosak / Recall

Tesla Akan Membantu Polis Dengan Penyiasatan Nahas Maut Tesla Di China

Tesla sekali lagi menjadi bahan berita.

Kali ini, pembuat kenderaan elektrik (EV) Amerika itu telah mendapat perhatian umum ketika Polis China menyiasat nahas yang melibatkan Tesla Model Y di China yang mengakibatkan dua kematian dan tiga cedera apabila pemandu hilang kawalan kenderaan itu.

Walaupun pemanduan sendiri, tidak syak lagi, sudah jauh lebih baik daripada sebelumnya, ia masih jauh daripada optimum sepenuhnya. Walaupun masih tidak jelas sama ada kemalangan ini disebabkan oleh AI atau pemandu yang memandu Tesla tetapi dalam apa jua keadaan, jika sesiapa tertanya-tanya bagaimana pendapat kami tentang pemanduan sendiri, perenggan ini harus meringkaskannya dengan baik.

Kemalangan itu berlaku pada 5 November 2022 di wilayah Selatan Guangdong yang menyaksikan Tesla Model Y  merempuh kenderaan lain dengan laju dan seorang penunggang basikal yang membunuh seorang penunggang motosikal serta seorang gadis sekolah menengah. Selain itu, tiga orang lagi cedera tetapi tiada kematian atau kecederaan lain dilaporkan.

Ketua Pegawai Eksekutif Tesla, Elon Musk telah mengesahkan bahawa dia dan syarikatnya akan bekerjasama sepenuhnya dengan pihak berkuasa China dan secara aktif memberikan sebarang bantuan yang diperlukan untuk mengetahui perkara yang berlaku dan mengenal pasti kebenaran di sebalik kejadian itu. Jadi apa pendapat anda? Adakah ia benar-benar kesilapan pemanduan sendiri atau hanya kesilapan manusia?

Tesla-China-Accident-at-18.53.32

China ialah pasaran kedua terbesar Tesla dan secara semula jadi, kemalangan sistem itu tersebar di media sosial, dalam kes ini, Weibo, dan menjadi topik viral. Sememangnya, ini tidak membantu imej Tesla tetapi berita seperti ini, tidak kira betapa jarangnya, tidak pernah baik untuk mana-mana syarikat.

Terdapat banyak versi cerita ini dalam talian, tetapi konsensus umum ialah pemandu mengalami beberapa masalah dengan pedal brek kereta dan itu boleh menjadi punca kemalangan tragis ini, jadi mungkin teknologi pemanduan sendiri Tesla adalah tidak cacat seperti yang disangkakan oleh sesetengah orang?

Tesla-China-Accident-at-18.54.10

Selain itu, Tesla juga pernah dilanda dakwaan kegagalan brek di China sebelum ini, jadi pastinya ada precedence dalam perkara ini. Bagaimanapun sehingga pihak berkuasa boleh menyimpulkan siasatan dan melaporkan cerita penuh, kami hanya akan menganggap dakwaan sebelum ini tidak berkaitan atau tidak benar.

Walau apa pun, tiada siapa boleh menafikan bahawa ini merupakan tahun yang mencabar terutamanya suku yang sukar untuk Tesla dan Elon Musk tetapi perkara seperti kemalangan ini tidak boleh dibenarkan berlaku lagi jadi jika terdapat isu teknikal, mungkin sudah tiba masanya untuk memaksa Tesla untuk meningkatkan kawalan kualiti mereka atau mengambil tindakan yang lebih tegas jika difikirkan sesuai.

Previous post

ORA Good Cat Buat Debut Rasmi Pasaran Malaysia

Next post

Honda Malaysia Lancar Civic Hibrid Dengan Powertrain 2.0L e:HEV

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *