Kemalangan / Rosak / Recall

Jadi Apa Akan Jadi Dengan Kenderaan Perodua Baharu Yang Kemalangan Ini?

Adakah kereta yang total ini akan dibaiki semula sebagai model “recon” atau hanya dijadikan besi buruk?

Jadi seperti yang dapat kita lihat dalam gambar-gambar sebuah lori yang mengangkut beberapa kenderaan Perodua merempuh sebuah lori lain turut mengangkut lebih banyak kenderaan Perodua, yang kedua-duanya mungkin dalam perjalanan untuk menghantar model-model ini ke bilik pameran. Jadi apa yang akan berlaku kepada kereta yang dikatakan total sepenuhnya ini?

Pertama sekali, apakah yang akan terlintas di fikiran pemilik kereta yang mengharapkan kereta mereka, dan memandangkan betapa popularnya kenderaan Perodua di Malaysia, masa menunggu pada asalnya sudah lama, dan kini perlu menunggu lebih lama lagi untuk kereta mereka.

Sekarang mari kita beralih kepada perkara-perkara kecil. Memandangkan beberapa kenderaan ini jelas dan tidak dapat dinafikan sudah total (dalam istilah mudah, rosak dan tidak boleh dibaiki), selepas kemalangan ini, kerosakkan beberapa kereta ini sangat ketara jumlahnya jadi apakah yang akan berlaku kepada mereka sekarang?

Jadi sekarang, soalan cepumas, adakah kereta rosak ini dilucutkan dan digunakan untuk alat ganti. Mungkin, ia akan dibaiki dan dijual sebagai kereta terpakai (atau recond) ? Atau mungkin mereka akan dileraikan dan disatukan semula oleh sebuah bengkel? Siapa tahu?

Perodua harus mengambil kenderaan total ini dan membaikinya kemudian menjualnya kepada pengedar pihak ketiga sebagai kereta yang dibaik pulih. Walau bagaimanapun, saya percaya bahawa Perodua kemungkinan besar akan menghapuskan kereta ini dan menggunakannya untuk besi buruk terutamanya kerana masih terdapat kekurangan bahan mentah untuk kereta.

Walau apa pun, ini semua hanyalah spekulasi dan sejujurnya terdapat banyak perkara alternatif yang boleh dilakukan Perodua dengan jumlah kereta yang total. Malah, jenama itu mungkin hanya menghantarnya ke bengkel untuk memulihkannya dan hanya menangguhkan penghantaran tetapi itu tidak mungkin mengambil kira kualiti kenderaan Perodua baru-baru ini.

Jelas sekali, jenama di sebalik king of our roads ini tidak akan menghantar kereta kemalangan kepada pelanggan, tetapi hakikatnya tetap bahawa ini masih merupakan kerugian besar kepada syarikat dan nilai kereta total ini tidak akan pernah sama dengan kereta bebas kemalangan.

Namun, sedih untuk membayangkan apa yang akan berlaku kepada kereta-kereta malang itu dan juga lori keseluruhan yang berada di belakang lori yang satu lagi.

Kesimpulannya, Perodua akan menggunakan kereta total ini sebagai besi buruk untuk mengatasi kekurangan bahan mentah kerana ia adalah pilihan “terbaik seterusnya” untuk menyelamatkan kerugian jenama itu.

Amacam, apa yang anda fikir akan berlaku kepada kereta total ini? Saya hanya berharap pemilik yang sepatutnya menerima kereta ini tidak terlalu terjejas dengan keseluruhan kepahitan ini.

Previous post

Harga Mitsubishi eK X EV Hanya Dari RM78,000

Next post

Dalam Sebulan Rakyat Malaysia Menghabiskan Purata 44 Jam Dalam Trafik

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *