Kemalangan / Rosak / Recall

Kereta Dilanda Banjir Di Kawasan Bandar Botanic Dan Perumahan Baharu

Sila berhati-hati bila parking kereta anda dan pakir jauh dari kawasan yang terdedah kepada bahaya banjir.

Sepanjang dekad yang lalu terdapat beberapa pembangunan perumahan baharu yang mewah di sekitar pinggir Lembah Klang yang mempunyai hartanah mewah dan landskap yang kelihatan hebat pada hari yang cerah tetapi memberikan kesengsaraan apabila hujan lebat datang.

Semuanya berpunca daripada sistem perparitan yang direka bentuk dengan buruk dan pembangunan yang tidak terancang.

Bukit Jelutong, Alam Impian, Bukit Naga, Shah Alam Seksyen 36, Seksyen 17, Seksyen 32 dan Seksyen 24 semuanya dilanda banjir yang semakin meningkat dan penduduk terpaksa berhadapan dengan rumah dan kenderaan yang musnah.

Jika anda tinggal di salah satu kawasan perumahan baharu yang disebut di atas dan kereta anda telah dilanda banjir semalam, kami menawarkan beberapa petua untuk anda pertimbangkan jika kereta anda yang rosak akibat banjir tidak dilindungi insurans.

Sila ambil perhatian tentang perkara berikut:

  • Jika air banjir sampai ke paras bawah pintu, nasihat terbaik kami ialah jangan cuba memandunya sehingga ia telah diperiksa oleh mekanik yang anda percayai.
  • Air banjir dalam komponen mekanikal seperti kotak gear anda atau suspensi boleh menjejaskan minyak dan dengan cepat membawa kepada bil repair yang mahal.
  • Air banjir yang telah memasuki kabin kereta anda boleh menjejaskan sistem elektrik yang biasa ditemui dalam kenderaan moden (kenderaan selepas 2010 terutamanya), yang kompleks dan mahal untuk dibaiki. Sistem elektrik ini termasuk pengurusan enjin, operasi transmisi dan sistem kawalan utama yang lain. Lama kelamaan kerosakan air boleh menyebabkan operasi tidak menentu atau kegagalan sepenuhnya.
  • Semasa banjir yang deras seperti ini, sampah yang terkumpul di bawah kenderaan boleh merosakkan komponen mekanikal atau menyebabkan sistem penyejukan tersumbat dan overheat.
  • Sila ambil perhatian bahawa adalah penting untuk memastikan komponen keselamatan utama, seperti stereng dan brek, berfungsi dengan betul selepas sebarang pendedahan air. Cecair yang tercemar akan menyebabkan kerosakan pada komponen.
  • Jika air banjir telah memasuki ruang enjin, jangan cuba menghidupkan enjin sehingga ia telah diperiksa sepenuhnya oleh mekanik yang anda percayai.
  • Jika kereta anda telah dilanda banjir biarkan kereta berdiam diri selama sekurang-kurangnya 4 hari di bawah sinar matahari di cerun naik untuk membolehkan air dalam ekzos mengalir keluar sepenuhnya.
  • Kemasukan air ke dalam enjin boleh menyebabkan kerosakan yang teruk dan mahal.
  • Sebelum menggunakan kenderaan, buang dan gantikan semua minyak dan cecair yang tercemar untuk meminimumkan kerosakan dalaman.
  • Di dalam scenario banjir, tangki minyak boleh dicemari air. Ini boleh menyebabkan kenderaan berhenti berjalan. Sistem bahan api diesel amat sensitif terhadap pencemaran air.
  • Jika anda bernasib baik setakat ini, janganlah ingat anda boleh terlepas selama-lamanya. Letakkan kereta anda di tanah tinggi atau jauh dari rumah anda yang terdedah kepada banjir dan gunakan pengangkutan awam untuk menyelamatkan kenderaan anda. Mintak izin daripada majikan anda untuk membenarkan anda bekerja dari rumah sehingga musim hujan ini berakhir.
Previous post

Volvo EX90 Didedahkan Sebagai SUV Perdana 7 Tempat Duduk Semua Elektrik

Next post

Pameran Kenderaan BAuto Di Malaysian Motor Expo 2022

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *