Hibrid, Elektrik, Hidrogen

BYD Menjadi Pengeluar Kereta China Pertama yang Memenangi Pengiktirafan Berprestij di Jepun

BYD Dolphin dan Atto 3 mencipta kegemparan di anugerah EV Tahunan Jepun 2023

Dulu, kereta Cina sering dilihat rendah mutu dan “murah,” walaupun kebanyakan kereta Cina agak lebih murah daripada alternatif Jepun dan Eropah tetapi mereka bukan lagi pilihan yang dipilih hanya apabila pilihan lain terlalu mahal. Sebenarnya, banyak kereta Cina sekarang diiktiraf kerana kualiti tinggi mereka.

Pengeluar kenderaan elektrik (EV) Cina, BYD membuktikan ini dengan kemenangan bersejarah, dengan sedan elektriknya, Dolphin meraih tempat pertama dalam gelaran “Grand Prix” di anugerah “EV of the Year” Jepun 2023, dengan SUV elektrik Atto 3 juga membuat kehebohan dan memenangi tempat ketiga.

Tambahan pula, BYD kini menjadi pengeluar EV terbesar di dunia, gelaran yang sebelum ini dipegang oleh peneroka EV Amerika, Tesla. Ini membuktikan bahawa China memang telah belajar dari kereta rendah mutu yang dahulu dihasilkan dan kini menekankan inovasi dan kualiti di atas segalanya.

Untuk mempermanis lagi kejayaan BYD, saat ini juga menandakan kali pertama sebuah pembuat kereta Cina dianugerahkan penghargaan berprestij ini di Jepun. Bagi banyak orang, kereta Jepun dilihat sebagai mercu kualiti dan kebolehpercayaan, jadi jika orang Jepun melihat layak untuk mengakui kereta Cina, maka kita semua juga seharusnya.

Sudah tentu, kami tidak menggalakkan pembaca kami untuk mengikuti anugerah dan ulasan secara membuta tuli (selain daripada anugerah VOTY tahunan kami yang 100 peratus tidak berat sebelah) tetapi untuk mencuba memandu uji dan bertanya kepada pemilik kereta berkenaan kerana dengan itu ia mendapat kebenaran sepenuhnya dan melihat gambaran yang lebih besar.

Selain itu, Atto 3 dan Dolphin BYD adalah kedua-dua kereta yang sudah kita kenal di Malaysia dan kami sendiri pernah memandu hatchback Dolphin dan memiliki kereta itu selama beberapa hari, jadi kami boleh menjamin kualiti dan kemudahan penggunaannya sebagai pemandu harian. Setahu saya, kenderaan BYD tidaklah inferior atau tidak kurang dilengkapi dengan apa cara sekalipun.

Sedan BYD Seal yang baru dilancarkan juga menjadikan kes yang baik untuk BYD di Malaysia dan ASEAN amnya kerana sedan perdana ini jauh lebih mewah dan sama luasnya dengan kebanyakan sedan segmen D di Malaysia. Yang berkata, kosnya jauh lebih murah daripada kebanyakannya dan juga dilengkapi dengan lebih baik.

Apakah pendapat anda semua? Adakah sudah tiba masanya kita semua lupakan yang dahulu dan mengakui kualiti kereta Cina yang lebih baru seperti model BYD?

Terus Terang

Artikel ini menunjukkan kemajuan yang penting bagi BYD sebagai pengeluar kereta dari China, memenangi anugerah berprerstij di Jepun, menyaksikan pengiktirafan kualiti dan inovasi mereka. Penghargaan ini menandakan keberhasilan BYD dalam memperbaiki persepsi tentang kereta Cina dan membuktikan kemampuan mereka dalam menghasilkan produk berkualiti tinggi yang bersaing di pasaran global. Meskipun demikian, pembaca disarankan untuk membuat penilaian yang teliti sebelum membuat keputusan pembelian, dengan mengambil kira keperluan peribadi dan ujian peribadi yang menyeluruh terhadap kereta tersebut.

Previous post

JAECOO J7: Revolusi SUV Off-Road Memasuki Arena Malaysia

Next post

Polestar Perolehi Pinjaman US$1 Bilion, Volvo Cars Kekal 18% Pegangan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *