Hibrid, Elektrik, Hidrogen

EV AITO M5 Huawei Dapat 30,000 Tempahan Semasa Pelancaran

AITO M5 EV terbang keluar bilik pameran semasa pelancaran, 8 bulan selepas debutnya.

Awal tahun ini, kami berkongsi artikel tentang kenderaan elektrik pertama Huawei. Gergasi teknologi China itu telah bekerjasama dengan Seres (syarikat kereta China oleh bekas pengasas Tesla) untuk mencipta jenama AITO. Dan kemudian AITO mendedahkan kenderaan elektrik bateri pertama mereka, M5 EV. Selepas mendedahkan M5, syarikat itu mula menerima tempahan dan tidak mengejutkan sesiapa pun, AITO M5 EV berjaya memperoleh kira-kira 6,000 pesanan dalam masa 5 hari sahaja.

Aito-M5-EV-rear-1.0

8 bulan kemudian, AITO M5 EV telah dilancarkan secara rasmi dan buku pesanannya mencecah 30,000 pelanggan yang menunggu. Sekali lagi, perlu diingatkan bahawa ini bukan ‘kereta Huawei’, tetapi kereta yang dibuat dengan Huawei. Kebanyakan reka bentuk, kerja kejuruteraan dan pembuatan berkaitan kereta dilakukan oleh Seres dan syarikat induk mereka, Sokon.

aito-m5-ev-huawei-dats-3.0

Sumbangan Huawei datang dalam bentuk platform pintar pacuan elektrik DriveONE. Huawei mengusahakan Sistem Tork Adaptif Dinamik, yang dikatakan dapat meningkatkan penggunaan tenaga daripada bateri dan mengurangkan masa tindak balas pemanduan.

Aito-M5-EV-Interior-4.0

Bagi pengguna M5 EV, sentuhan Huawei akan paling ketara dalam sistem infotainmen, yang menjalankan HarmonyOS 3 Huawei. HarmonyOS 3 membolehkan sambungan lancar antara sistem infotainmen kenderaan dan telefon. Anda mungkin perlu menggunakan telefon Huawei moden untuk membuka kunci kebanyakan ciri yang ditawarkan oleh AITO M5 EV.

AITO-M5-orders-6.0

Semasa pelancaran rangkaian penuh pilihan dan butiran telah dikongsi. Akan ada enam pilihan luaran dan empat pilihan dalaman. M5 EV di bandingkan dengan Tesla Model Y dari segi dimensi. Ia adalah 4785mm panjang, 1930mm lebar, 1620mm tinggi dan mempunyai jarak roda 2880mm.

Seperti kebanyakan kenderaan elektrik, ia akan ditawarkan dalam konfigurasi motor tunggal (200kW, pacuan roda belakang) atau motor dwi (200kW + 165kW, pacuan semua roda). Versi motor tunggal berharga 288,600 yuan (kira-kira RM186,431.62) mempunyai jarak 552km manakala versi motor dwi 319,800 yuan (kira-kira RM206,586.42) mempunyai jarak 620km. Prestasi langsung agak mengagumkan, dengan varian motor tunggal melakukan 0-100km/j dalam 7.1 saat manakala versi motor dwi mengambil masa hanya 4.5 saat. Kedua-dua versi dikuasakan oleh bateri fosfat besi litium 80kWj yang sama yang diperoleh daripada Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL).

Previous post

Toyota GR Corolla Edisi Morizo Adalah Corolla Berprestasi Paling Unggul

Next post

Senator Kononnya Merempuh Pokok Dengan Porsche 911 GT3 RSnya

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *