Hibrid, Elektrik, Hidrogen

AITO M5 Huawei Menerima 6,000 Tempahan Dalam 5 Hari

Bulan lepas, kami berkongsi cerita tentang sub-jenama AITO Huawei. Nampaknya ia lebih popular daripada jangkaan ramai.

Jenama Huawei adalah besar di seluruh dunia, dan kebanyakan pengguna alat Huawei sangat gembira dengan nilai untuk wang yang ditawarkan oleh peranti mereka. Jadi, tidak hairanlah syarikat teknologi terbesar China itu memutuskan untuk memasuki pasaran kereta walaupun Ketua Pegawai Eksekutif syarikat itu Xu Zhijun berkata pada April 2020 bahawa dia bosan menafikan khabar angin bahawa mereka akan berbuat demikian. Nampaknya, pencerobohan pertama mereka dalam dunia mobiliti beroda empat telah menjadi popular di kalangan pembeli kereta China.

 AITO M5 mula dijual di China sejurus sebelum Malam Krismas tahun lalu dan menjelang 28 Disember, dikatakan bahawa lebih 6,000 tempahan telah diterima di kedai Beijing Huawei Experience. Sebelum ini, syarikat itu telah bereksperimen dengan konsep menjual kenderaan elektrik di kedainya dengan Seres SF5.

Bukan Senyuman Saja

Menurut laporan, di sebalik kejayaan besar AITO, rakan kongsi Huawei dalam projek itu tidak begitu gembira dengan cara orang ramai bercakap mengenainya. Syarikat induk Seres, Sokon, berkata bahawa mereka tidak mahu hanya dikenali sebagai pengeluar kereta Huawei. Mereka berpendapat bahawa ia adalah R&D syarikat mereka, jualan selepas jualan, penghantaran dan banyak lagi yang menjadikan AITO M5 sebagai kereta itu dan peranan Huawei berkaitan dengan hanya menyediakan jualan dan ciri pintar yang masuk ke dalam kenderaan itu. Sokon pada asasnya membina kereta itu dari bawah dan Huawei sedang menjenamakan dan memasarkannya, nampaknya… mungkin dengan sebilangan perisian interface pelanggan dan ciri untuk membantu “menjual” kereta itu.

Walaupun tanpa semua teknologi Huawei, ia adalah kereta yang agak serius. AITO M5 mempunyai casis aloi semua-aluminium untuk mengurangkan berat dan double wishbones di hadapan dan suspensi belakang multi-link independent untuk memberikan ciri pengendalian yang hebat. Ia juga mempunyai rangkaian kuasa pemanjang julat yang unik. Ini bermakna rodanya digerakkan oleh kuasa bateri, tetapi pek baterinya dicas dengan enjin petrol di bahagian hadapan kereta. Ia juga boleh dipalamkan ke dalam soket untuk mengecas bateri dengan lebih cepat. Satu pengecasan dengan tangki penuh bahan api mengembalikan 1200km atau jarak tanpa jenis kejuruteraan melampau yang dilihat pada Mercedes Vision EQXX.

Walaupun secara teknikal ia bukan kereta Huawei, mungkin apa yang diwakilinya dengan lebih tepat ialah pameran bagaimana Huawei boleh berkhidmat dengan lebih langsung sebagai pembekal OEM dalam industri kereta yang semakin sarat teknologi.

Previous post

Treler Pengangkut Dengan SUV Proton X50 Dan Proton X70 SUV Kemalangan

Next post

Porsche Macan 2022 Dilancarkan Di Malaysia - Harga Dari RM433,154

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *