Berita Auto

Toyota GR Corolla Edisi Morizo Adalah Corolla Berprestasi Paling Unggul

Toyota GR Corolla Morizo Edition bertumpukan hanya pada satu perkara: PRESTASI.

GR Corolla baharu, yang diumumkan pada April tahun ini, akan mendapat versi yang lebih dipertingkatkan dengan prestasi dalam masa beberapa minggu sahaja. Versi ini akan dipanggil GR Corolla Morizo Edition. “Morizo” ialah alter ego yang mendorong Presiden Toyota, Akio Toyoda.

En. Toyoda ialah seorang pemandu kereta lumba yang sangat berpengalaman dan beliau telah mencurahkan inputnya ke dalam pembangunan “Morizo Edition” Corolla GR yang sudah ekstrem ini.

Perubahan besar pertama untuk Edisi Morizo ialah menjadikannya dua tempat duduk. Dengan mengeluarkan tempat duduk belakang, Toyota dapat mengurangkan berat kenderaan itu sebanyak 30kg.

2022-Toyota-GR-Corolla-Morizo-Edition-5.0

Dua tempat duduk yang tinggal telah ditukar dengan tempat duduk jenis semi-bucket yang membantu pemandu dan penumpang hadapan menghadapi kuasa-g tambahan.

Mereka juga meningkatkan ketegaran badan dengan menggunakan pelekat struktur tambahan 3.3m serta pendakap tetulang badan tambahan. Tayar yang lebih melekit (Michelin Pilot Sport Cup 2, 245/40 R18) yang 1cm lebih lebar daripada GR Corolla dipasang untuk kestabilan selekoh dan prestasi brek yang lebih baik. Suspensi juga telah dipertingkatkan dengan penyerap hentak monotube, membawa kepada ketinggian keseluruhan yang lebih rendah sebanyak 5mm.

Terdapat perubahan ketara di bawah tudung juga. Enjin pengecas turbo 1.6 liter 3 silinder di sini telah ditala untuk tork tambahan 30Nm, menjadikan angka tork maksimum Edisi Morizo sehingga 400Nm. Tork jarak pertengahan juga telah dipertingkatkan untuk prestasi pecutan yang lebih baik.

Perubahan besar lain di bawah hud ialah lower-geared differential gears dan penggunaan nisbah yang lebih dekat untuk gear 1, 2 dan 3. Ini meningkatkan prestasi dinamik dan pecutan dengan ketara.

Sudah tentu, perlu ada beberapa perubahan estetik untuk membantu membezakan model ini daripada GR Corolla. Di luar, satu-satunya warna kenderaan ini ditawarkan ialah Matte Steel.

Terdapat juga tandatangan Morizo pada cermin depan. Di dalam, banyak tatahan disiapkan dalam cat hitam. Terdapat juga stereng berbalut Ultrasuede dan konsol tengah.

Roda di sini datang dengan logo GR.

Kami tidak pasti sama ada Toyota GR Corolla Morizo Edition akan sampai ke Malaysia. Tempahan sudah mula masuk dan Toyota sudah menggunakan sistem loteri untuk menentukan siapa yang mendapatnya dahulu di pasaran lain.

Previous post

SUV Skyworth HT-i Dilancarkan Di China Dengan Harga Dari USD21,100

Next post

EV AITO M5 Huawei Dapat 30,000 Tempahan Semasa Pelancaran

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *