Bisnes

Volvo Cars: Pencapaian Neutraliti Iklim di Kilang Taizhou, China

Kilang Volvo di Taizhou beralih kepada biogas, pencapaian besar dalam usaha neutraliti iklim.

Volvo Cars telah mencapai satu tonggak penting dalam usaha kelestarian mereka dengan beralih kepada penggunaan biogas di kilang pembuatan mereka di Taizhou, China. Ini menjadikan fasiliti tersebut sebagai kilang pertama Volvo yang mencapai neutraliti iklim di negara itu. Langkah ini adalah sebahagian dari komitmen Volvo untuk mencapai operasi pengeluaran yang neutral iklim menjelang tahun 2025 dan sasaran akhir untuk mencapai sifar emisi gas rumah hijau secara global pada tahun 2040.

Perubahan dari gas asli ke biogas dijangka akan mengurangkan lebih daripada 7,000 tan emisi CO2 setiap tahun. Ini menunjukkan komitmen Volvo dalam mengurangkan kesan mereka terhadap alam sekitar dan menunjukkan kepimpinan mereka dalam industri automotif dalam mempromosikan teknologi hijau.

Javier Varela, Ketua Pegawai Operasi dan Timbalan CEO Volvo Cars, menyatakan, “Kami bertindak cepat apabila alternatif tenaga yang neutral iklim menjadi tersedia.” Perubahan ke biogas di kilang Taizhou adalah bukti bahawa setiap lokasi pembuatan Volvo sedang mengembangkan campuran tenaga neutral iklimnya sendiri, berdasarkan apa yang tersedia di wilayah tersebut.

Sumber tenaga kilang Taizhou terdiri daripada elektrik dan pemanasan, dengan kira-kira 40% keperluan elektriknya saat ini dipenuhi melalui panel solar di lokasi. Sisanya, 60% dari elektrik kilang, diperoleh dari tenaga solar yang disediakan grid dan juga bersifat neutral iklim. Peralihan terkini ke biogas kini telah memastikan bahawa keperluan pemanasan kilang juga dipenuhi melalui sumber tenaga yang neutral iklim.

Strategi kelestarian Volvo terus berkembang, dengan syarikat itu menetapkan sasaran yang lebih ambisius untuk tahun-tahun mendatang. Volvo bertekad untuk mencapai sifar emisi gas rumah hijau menjelang tahun 2040, dengan memberi keutamaan kepada pengurangan emisi sebenar sebelum beralih kepada penghapusan karbon untuk mengatasi emisi yang tidak dapat dielakkan.

“Sejak pelancaran strategi kelestarian pertama syarikat kami pada tahun 2019, kami telah membuat kemajuan yang baik ke arah sasaran tindakan iklim kami,” kata syarikat itu. “Selain mengurangkan emisi CO2 dari keseluruhan operasi kami dengan menggunakan 74% tenaga neutral iklim, kami juga sedang membuat kemajuan yang baik ke arah sasaran CO2 keseluruhan kami.”

Peralihan kilang Taizhou ke biogas adalah langkah penting ke hadapan dalam perjalanan Volvo Cars ke arah pembuatan yang lestari. Sebagai syarikat yang terus menolak batas kemungkinan dalam industri automotif, Volvo tetap berkomitmen untuk mengurangkan kesan mereka terhadap alam sekitar dan memimpin arah ke masa depan yang lebih lestari.

Terus-Terang

Dalam merenungkan pencapaian Volvo di Taizhou, kita melihat contoh nyata dari sebuah syarikat yang tidak hanya berbicara tentang kelestarian, tetapi juga melaksanakannya dengan langkah konkrit. Langkah ini, walaupun signifikan, hanya merupakan permulaan. Ketergantungan industri automotif pada sumber tenaga yang boleh diperbaharui perlu diperluaskan dengan lebih agresif. Volvo telah menetapkan bar yang tinggi, tetapi untuk mencapai impak yang lebih luas, industri secara keseluruhannya perlu mengikuti jejak mereka. Ini bukan hanya tentang mencapai sasaran korporat tetapi juga tentang mendorong perubahan sebenar yang dapat dirasai oleh planet kita.

Previous post

Memacu Kemajuan Industri RV di Malaysia: Rancangan ECERDC Membina Taman Motorhome

Next post

Lihat Sendiri Inovasi Peugeot 408 di "Sinar Raya Open House Weekend"

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *