Hibrid, Elektrik, Hidrogen

ORA Ballet Cat Dilancarkan Di China Daripada USD28,700

Dengan ciri-ciri kontroversial ORA Ballet Cat ini ditujukan kepada wanita, adakah ini chick car terbaik?

Kami baru sahaja menyaksikan pelancaran ibu pejabat baharu Great Wall Motor di Malaysia dan pelancaran kereta elektrik kompak Ora Good Cat mereka. Belum ada harga jualan lagi dan pelancaran dan harga yang dijadualkan adalah sebelum Krismas.

Sementara itu, Great Wall telah melancarkan Ora Ballet Cat yang lebih besar dan lebih lengkap di China pada minggu lepas.

ORA, jenama semua elektrik di bawah nama Great Wall Motors (GWM), ialah sebuah syarikat yang unik kerana barisan keretanya disasarkan terutamanya kepada pelanggan wanita, dan baru-baru ini, ORA baru sahaja melancarkan kereta pengeluaran besar-besaran paling feminin yang pernah ada, ORA Ballet Cat, bermula daripada RMB193,000, yang diterjemahkan kepada kira-kira USD28,700.

ORA melancarkan Ballet Cat pada Mei 2022 dan kini, jualan untuk kereta ini telah bermula secara rasmi di China. Kereta ini ditawarkan dalam empat tahap trim dengan harga antara RMB193,000 hingga RMB223,000, iaitu kira-kira USD28,700 hingga USD33,160.

Meneruskan tema mereka yang menyasarkan pemandu wanita, ORA juga mengambil pendekatan unik terhadap persembahan mereka di pameran kereta di China, yang merupakan perubahan rentak yang menyegarkan daripada jenama kereta tradisional dan ‘gadis pameran kereta’ tipikal mereka yang bergaya di tepi kereta, song and dance. ORA sebaliknya memilih untuk menghiasi tapak mereka dengan rona lembut, pastel, menjemput selebriti lelaki, menyediakan meja solek dan sebagainya.

ORA Ballet Cat ialah hatchback elektrik yang jelas mendapat inspirasi daripada Volkswagen Beetle. Perkadarannya luar biasa, siap dengan cermin depan yang hampir rata, garis bumbung yang cerun dan lampu depannya pada fender.

Walau bagaimanapun, di situlah persamaan berakhir, Ballet Cat jauh lebih besar daripada Volkswagen A5 Beetle, dengan dimensi 4401/1867/1633 mm dan jarak roda 2750 mm. ORA Ballet Cat juga dilengkapi dengan motor 126-kW pada gandar hadapannya yang diterjemahkan kepada kira-kira 171 hp.

Ia mempunyai kelajuan tertinggi terhad kepada 155km/j dan mempunyai dua pilihan bateri untuk dipilih, kedua-dua bateri Lithium Ion Phosphate (LFP), 49.2 kWh Certified in Long-Term Care (CLTC) baik untuk 401km dan LFP 60.5 kWh baik untuk 500km CLTC.

Tema halus diteruskan di dalam Ballet Cat dengan banyak ciri retro dengan sentuhan moden. Menampilkan dua skrin dalam blok berbentuk bujur untuk sistem pemandu dan maklumat, pod pengecasan wayarles juga dalam bentuk bujur dan pencahayaan ambien, 10 pembesar suara dan petak solek di tengah kereta.

ORA secara rasmi memanggil Ballet Cat sebagai “kereta yang elegan untuk wanita” dan juga meletakkannya secara eksklusif untuk wanita.

Mereka mengukuhkan ini dengan beberapa ciri unik (atau kontroversi bergantung pada cara anda melihatnya) seperti ‘Lady Driving Mode’ yang secara automatik menukar cruise control untuk mengekalkan jarak tambahan dari kereta di hadapan dan ‘Warm Man Mode’ yang berbunyi menyinggung tetapi bertujuan untuk melegakan sakit senggugut dengan menghidupkan pemanas dan penghawa dingin dalam satu klik.

Secara umum, Ballet Cat mempunyai beberapa ciri unik yang boleh dianggap sebagai stereotaip negatif wanita tetapi ia adalah salah satu pilihan yang lebih unik di luar sana, ia juga mempunyai banyak persaingan walaupun eksklusif untuk wanita.

Dengan semua ciri kontroversi ini, adakah ia akan dijual di Malaysia?

Previous post

Hyundai N Vision 74 Hibrid Sel Bahan Api Hidrogen Didedahkan

Next post

Eksport Kereta Elektrik Korea Selatan Melonjak Sebanyak 30 Peratus

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *