Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Mampukah Anda Membayar RM138,888 Untuk Kereta Elektrik ORA Cat

Great Wall Motors ORA Good Cat akan dilancarkan tidak lama lagi.

Terdapat banyak spekulasi mengenai harga jualan kereta elektrik baharu Great Wall Motors, ORA Good Cat (juga dikenali sebagai ORA ES11) sejak ia pertama kali dikesan beberapa bulan lalu.

Dua unit semasa di Malaysia adalah dari Thailand dan versi pelancaran terakhir versi Malaysia akan menjadi spesifikasi yang sama yang bermakna ia akan mempunyai ciri seperti pek bateri yang akan memberikan jarak pemanduan hampir 400 kilometer dalam kitaran pemanduan eko.

Ini menjadikan ORA Good Cat kereta elektrik yang bernilai tinggi dan mungkin saingan langsung kepada sedan enjin pembakaran dalaman (ICE) dalam segmen yang agak eksklusif ini. Kenapa kami katakan ‘eksklusif’ adalah kerana segmen sedan RM120K hingga 150K di Malaysia telah melancarkan Honda Civic terlaris baru-baru ini, pemenang anugerah Mazda3 dan Toyota Corolla Altis yang akan diganti tidak lama lagi hanya menarik perhatian pengguna.

Nissan dan Kia tiada tawaran dalam segmen ini buat masa ini dan Hyundai Elantra terlalu mahal kerana ia diimport sepenuhnya.

Jenama Eropah semuanya berharga hampir RM200k kerana imej dan penjenamaan mereka. Itulah sebabnya ORA Good Cat akan menjadi satu-satunya sedan elektrik penuh untuk segmen ini dan pada harga jualan berkemungkinan RM138,888 ia akan mendapat perhatian ramai.

Dengan dimensi yang boleh diterima iaitu 4235 panjang × 1825 lebar × 1596 mm tinggi dan jarak roda 2650 mm EV ini cukup besar untuk purata keluarga Malaysia atau dewasa bujang yang mencari kenderaan bebas emisi baharu yang bergaya.

Pelepasan tanah 120 mm yang baik. Secara dekat, ia lebih lebar dan tinggi daripada Nissan Leaf EV yang popular yang dijual pada harga RM188,888.

Saingan lain yang mungkin adalah model semasa Renault Zoe yang dijadualkan dilancarkan di Malaysia pada suku ke-3 2022. Kelewatan itu disebabkan oleh permintaan yang melonjak untuk Zoe di Perancis dan seluruh Eropah. Harga jualan di Perancis hampir RM120,000 yang bermaksud harga jualan Malaysia mungkin RM155,000 dengan selepas jualan dan waranti disertakan.

Menunggang di atas tayar 215/50 yang dipasang pada roda 18-inci, ORA Good Cat dipasang dengan sistem suspensi hadapan McPherson dan tunggangan belakang pada Torsion Beam.

ORA ES11 ialah kenderaan pacuan roda hadapan dengan motor elektrik 105kW. Kenderaan 1510kg ini menguruskan tork 210Nm yang membolehkan masa pecutan dari rehat ke 100km/j dalam 8.0 saat dan kelajuan tertinggi 150km/j yang harus dielakkan kerana lebuh raya kami membenarkan kelajuan tertinggi maksimum yang dibenarkan hanya 110km/j. Kapasiti bateri Lithium Ion ialah 47.8 kWj.

Previous post

Honda Malaysia Panggil Semula 1,527 Unit Kenderaan

Next post

Perodua Sambut Baik Keputusan MoF Untuk Lanjutkan Tempoh Pendaftaran Kereta Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *