Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Hyundai N Vision 74 Hibrid Sel Bahan Api Hidrogen Didedahkan

Hyundai N Vision 74 mungkin kenderaan dengan lencana ‘Hyundai’ yang kelihatan paling hebat.

Hyundai ialah syarikat kereta yang sebenarnya tidak mempunyai sejarah kenderaan yang kukuh. Itulah sekurang-kurangnya apa yang kebanyakan peminat kereta percayai. Mereka cuba melakukan perkara yang melebihi keupayaan mereka walaupun seawal tahun 1970-an. Satu contoh ialah Pony Coupé – kenderaan yang mungkin anda tidak pernah dengar kerana ia tidak pernah dikeluarkan. Hari ini, Hyundai menggunakan Pony Coupé sebagai titik rujukan untuk konsep hibrid sel bahan api hidrogen berprestasi tinggi pertama mereka yang dipanggil N Vision 74.

N Vision 74 memang menakjubkan. Ia menggunakan pencahayaan piksel parametrik yang sama daripada model IONIQ 5 dan IONIQ 6 untuk rupa ‘keluarga Hyundai’ yang mudah dikenali. Tetapi di luar itu, ia mempunyai perkadaran dan gaya yang sangat unik yang sangat jelas dipengaruhi oleh supercar berbentuk wedge pada tahun 1970-an.

Walau bagaimanapun, bukan kereta super Itali yang menjadi asas reka bentuk ini, tetapi Pony Coupé mereka sendiri (yang direka oleh pereka automotif Itali terkenal Giorgetto Giugiaro).

Selain bentuk Pony Coupé, N Vision 74 juga mengambil inspirasi daripada tiang B yang unik dan kerja permukaan. Walaupun tiada imej dalaman ditunjukkan, Hyundai berkata bahawa bahagian dalam akan menjadi ruang yang menghiburkan dengan susun atur yang mengutamakan pemandu dan gabungan elemen digital dan analog.

Dari segi dimensi, N Vision 74 adalah 4952mm panjang dengan jarak roda 2905mm, lebar 1995mm dan tinggi 1331mm. Sebagai kereta ‘N’, prestasi akan menjadi keutamaan. Walaupun kereta elektrik mempunyai beberapa kelebihan prestasi, kenderaan elektrik sel bahan api seperti N Vision 74 akan mendapat faedah tambahan daripada pengisian bahan api yang pantas kerana bahan api hidrogen disimpan dalam bentuk cecair untuk pemindahan pantas. Hyundai menggunakan N Vision 74 sebagai ‘rolling lab’ untuk bahagian N mereka untuk menangani teknologi sel bahan api hidrogen.

Tiada sebutan tentang platform E-GMP dibuat oleh Hyundai di sini. Sebaliknya, syarikat itu mengatakan bahawa jurutera mereka membangunkan struktur hibrid bateri-elektrik dalam kombinasi dengan sistem sel bahan api dalam susun atur serba baharu. Ini bermakna N Vision 74 juga mempunyai sistem elektrik bateri yang berasingan untuk bersama-sama dengan sistem sel bahan api, membolehkan kecekapan penyejukan yang lebih baik.

Sistem penyejukan tiga saluran hadir untuk membantu dalam hal ini. Kedua-dua sumber kuasa berbeza boleh digunakan bergantung pada keadaan pemanduan. Hyundai N sedang berusaha untuk memperhalusi logik untuk membolehkan vektor tork yang lebih baik oleh kedua-dua motor yang menggerakkan roda belakang kereta.

Previous post

Masyarakat Orang Asli Kampung Guntung Minum Chempedak Dapat Sistem Solar

Next post

ORA Ballet Cat Dilancarkan Di China Daripada USD28,700

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *