Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Stesen Hidrogen Shell Ditutup di California: Satu Isyarat Kuat

Shell menutup stesen hidrogen ringannya di California, menandakan cabaran untuk teknologi hidrogen sebagai alternatif tenaga yang mesra alam.

Di tengah usaha global untuk mengurangkan jejak karbon dan mempromosikan tenaga bersih, Shell telah mengambil langkah drastik dengan menutup semua stesen hidrogen ringannya di seluruh California. Keputusan ini membawa implikasi mendalam terhadap industri kenderaan bertenaga sel hidrogen yang, walaupun dianggap lebih baik untuk alam sekitar, masih belum mampu bersaing dengan kenderaan elektrik bateri. Beberapa syarikat tetap berdedikasi terhadap teknologi yang hampir dianggap ‘ajaib’ ini, namun terdapat terlalu banyak rintangan yang perlu diatasi, mulai dari kos produksi yang tinggi hingga infrastruktur yang sangat terbatas. Keadaan telah diburukkan lagi di Amerika Syarikat dengan pengumuman Shell minggu ini mengenai penutupan stesen hidrogen ringan mereka.

Shell Hydrogen telah menghentikan operasi atau secara drastik mengurangkan jam beroperasi tujuh pam hidrogennya di California. Kenyataan rasmi dari Shell menyebut “komplikasi bekalan hidrogen” dan faktor pasaran eksternal lainnya. Penting untuk diperhatikan bahawa hampir semua stesen hidrogen yang beroperasi di Amerika Serikat berada di California, sebuah negeri yang dikenali dengan pelanggannya yang bersemangat untuk mencuba teknologi baru demi “hidup hijau”.

Namun, ada sedikit harapan kerana Peta Stesen Sel Bahan Bakar Hidrogen masih menunjukkan bahwa terdapat pam hidrogen yang masih beroperasi. Salah satu stesen yang tidak aktif memiliki notis pemberitahuan yang menyatakan kekesalan atas gangguan perkhidmatan utama dari pembekal hidrogen gas untuk stesen California Selatan mereka, yang telah menghentikan bekalan hidrogen gas. Tiada tarikh anggaran bila bekalan hidrogen ke stesen ini akan disambung semula. Kesabaran di pihak pengguna amat dihargai.

Nampak gayanya, sel bahan bakar hidrogen sebagai alternatif kepada kenderaan elektrik bateri semakin mendekati penghujungnya. Ada yang masih berpendapat bahawa untuk kenderaan berat sifar emisi, penggunaan sel bahan bakar hidrogen lebih masuk akal. Ini sebahagian besarnya disebabkan oleh perubahan dan tempoh yang berat. Bateri berat dan tidak menjadi lebih ringan saat mereka melepaskan tenaga, sehingga menjadi beban mati saat trak bergerak. Mereka juga memerlukan waktu yang sangat lama untuk diisi ulang, dan dalam industri di mana waktu henti merupakan biaya tambahan, ini menjadi kompromi yang tidak dapat diterima.

Bahan bakar hidrogen tetap sifar emisi, tetapi menjadi lebih ringan saat bahan bakar digunakan, dan mengisi bahan bakar dengan hidrogen memakan waktu yang jauh lebih sedikit dibandingkan dengan mengisi ulang bateri besar. Kita perlu menunggu dan melihat sama ada industri boleh menjadikannya berdaya maju. Jepun, Korea dan sebahagian Eropah nampaknya menyokong inisiatif ini.

Terus-Terang

Melihat dari perspektif kami, langkah Shell menandakan cabaran yang dihadapi oleh teknologi hidrogen dalam bersaing dalam arena kenderaan hijau. Walaupun terdapat kekecewaan pada penutupan ini, kami percaya ia adalah peluang untuk refleksi dan pelarasan strategi dalam memajukan teknologi sel bahan api hidrogen. Kami menghargai usaha berterusan dalam inovasi dan pembangunan alternatif mesra alam untuk masa depan yang lebih hijau dan mampan.

Previous post

Mercedes-AMG A45 S 4MATIC+ Limited Edition: Keistimewaan Bernilai RM70K

Next post

Kedatangan Ora 07 dan Tank 300: Revolusi Automotif di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *