Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Toyota Membangunkan Hilux Dikuasakan Hidrogen

Nampak gayanya pikap hidrogen Hilux akan datang tidak lama lagi.

Dalam dunia di mana pembuat kereta cepat beralih kepada kereta elektrik penuh, Toyota tetap setia kepada hibrid. Kini, jenama itu telah menukar gear dan mengetuai konsortium untuk membangunkan prototaip untuk versi berkuasa sel bahan api hidrogen bagi trak pikap ikoniknya, Toyota Hilux di kilang kenderaan UK syarikat itu di Burnaston, Derbyshire.

Ini berlaku selepas Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK) berjaya memperoleh pembiayaan Kerajaan UK untuk projek itu melalui Advanced Propulsion Centre (APC) yang merupakan organisasi yang menyokong pembangunan teknologi yang lebih bersih dan konsep mobiliti baharu seperti kenderaan hidrogen.

APC ialah pertubuhan bukan berasaskan keuntungan yang bekerjasama dengan kerajaan UK, industri automotif serta badan akademik untuk mempercepatkan perindustrian teknologi seperti teknologi hidrogen untuk beralih kepada kenderaan transmisi bersih-sifar dan bertujuan untuk melakukan ini di UK sebagai secepat mungkin.

Selain itu, anjakan hidrogen untuk Toyota kepada teknologi pelepasan sifar ke pasaran kenderaan komersial adalah sejajar dengan permintaan pelanggan di dunia moden serta pendekatan 360 darjah Toyota terhadap kemampanan. Memandangkan Toyota telah memilih hibridisasi berbanding elektrik penuh setakat ini, ini boleh menjadi masa depan baharu Toyota.

Selain itu, pembiayaan yang disediakan oleh APC akan membolehkan TMUK membangunkan teknologi hidrogen untuk segmen pasaran kenderaan khusus ini dalam tempoh tiga tahun akan datang. Lebih-lebih lagi, jika Toyota Hilux berkuasa hidrogen laris, kita mungkin melihat ia juga dijual di pasaran lain.

Konsortium TMUK yang menerima pembiayaan untuk menampung pembangunan sel bahan api hidrogen pada Hydrogen Toyota Hilux baharu dan sedang bekerjasama dengan rakan kongsi kejuruteraan teknikal berkemahiran tinggi yang berpangkalan di UK Ricardo, ETL, D2H dan Thatcham Research.

Selain itu, projek Hydrogen Hilux akan menggunakan bahagian daripada sistem sel bahan api generasi kedua Toyota yang telah ditampilkan dalam Toyota Mirai dan sistem ini akan mengubah Toyota Hilux menjadi kenderaan elektrik (EV). Jadi secara teknikalnya Toyota kini juga menggunakan tenaga elektrik tetapi tidak dengan cara yang sama seperti kebanyakan pembuat kereta lain.

Tambahan pula, TMUK akan menerajui projek Hilux Hidrogen tetapi pasukan Penyelidikan dan Pembangunan (R&D) daripada Toyota Motor Europe (TME) akan menyediakan sokongan teknikal untuk membantu pasukan UK membina kepakaran yang mencukupi untuk menjadi berdikari dalam membangunkan rangkaian kuasa hidrogen generasi seterusnya.

Hilux-Hidrogen 1.0

Amacam? Adakah anda teruja untuk melihat Toyota Hilux berkuasa hidrogen?

Previous post

ORA Good Cat Ada Pilihan Penalaan Di Thailand

Next post

Great Wall Motor Meluaskan Rangkaian Jualan Globalnya

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *