Bisnes

Usaha Audi Untuk Membangunkan Kitaran Semula Bateri Tertutup

Audi dan Umicore telah berjaya menyelesaikan satu fasa kerjasama penyelidikan strategik mereka untuk kitar semula bateri. Kedua-dua rakan kongsi sedang mengembangkan gelung tertutup untuk komponen bateri voltan tinggi yang boleh digunakan lagi dan lagi. Bahan-bahan yang sangat berharga ditetapkan untuk menjadi tersedia di bank bahan mentah.

Sebelum permulaan kerjasama dengan Umicore lagi pada bulan Jun 2018, Audi telah menganalisis bateri dalam kereta hibrid plug-in A3 e-tron dan cara-cara kitar semula yang ditakrifkan. Bersama dengan pakar teknologi material, pengilang kereta kemudian menentukan kadar kitar semula yang mungkin untuk komponen bateri seperti kobalt, nikel dan tembaga. Hasilnya: Dalam ujian makmal, lebih daripada 95 peratus unsur-unsur ini dapat dipulihkan dan digunakan semula.

Rakan kongsi kini sedang membangunkan konsep kitar semula tertentu. Tumpuannya adalah pada pendekatan gelung tertutup. Dalam kitaran yang tertutup, unsur berharga dari bateri mengalir ke produk baru pada akhir kitaran hayat mereka dan dengan itu digunakan semula. Syarikat yang berpusat di Ingolstadt kini menggunakan pendekatan ini untuk bateri voltan tinggi di kereta elektrik e-tron baru Audi. Matlamatnya adalah untuk mendapatkan pandangan mengenai kesucian bahan yang diperolehi, kadar kitar semula dan kemungkinan kelayakan ekonomi konsep seperti bank bahan mentah.

 

Previous post

Jaguar Land Rover Buka Kilang Baru di Slovakia

Next post

Honda CR-V Hibrid Disahkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *