Bisnes

Eksport Kereta Elektrik Korea Selatan Melonjak Sebanyak 30 Peratus

Kereta elektrik buatan Korea seperti IONIQ 5 dan EV6 memacu lonjakan eksport ini.

Industri kereta Korea sedang mengalami musim terbaik mereka, baik dari segi jualan dan eksport, tidak pasti tentang keuntungan yang luar biasa kerana kos menghasilkan kenderaan elektrik di seluruh dunia masih lebih tinggi daripada kereta enjin pembakaran.

Tapak web berita terbaru dari Korea berkongsi perkara ini. Kenderaan mesra alam menyumbang lebih daripada 30 peratus daripada jumlah eksport kereta Korea Selatan dalam tempoh lima bulan pertama tahun ini berikutan permintaan luar negara yang kukuh dan penampilan sulung dua kenderaan elektrik utama yang dibuat oleh pembuat kereta tempatan di pasaran AS.

Nilai kereta hijau yang dieksport berjumlah USD20.45 bilion dalam tempoh Januari-Mei tahun ini, mengambil 30.3 peratus daripada jumlah eksport kereta negara, menurut data dari Persatuan Perdagangan Antarabangsa Korea.

Ia mewakili kali pertama untuk nisbah melebihi paras 30 peratus. Jumlah itu juga meningkat 8.7 mata peratusan daripada tempoh yang sama tahun sebelumnya.

Sementara itu, jualan domestik Korea Selatan bagi kereta mesra alam (termasuk elektrik dan hibrid plug-in) meningkat sebanyak 40 peratus seperti yang dilaporkan oleh berita harian Korea.

Bilangan kenderaan hijau yang dijual di negara ini oleh lima pembuat kereta tempatan Korea (ya terdapat tiga pengeluar kereta lain di Korea Selatan dan mereka ialah GM Korea, SsangYong dan Renault Samsung), termasuk Hyundai dan Kia dengan kemasukan penjual kenderaan import tidak termasuk Tesla mencapai 203,721 dalam tempoh Januari hingga Jun, meningkat 40.7 peratus daripada 140,760 yang dicatatkan tahun sebelumnya.

Khususnya, jualan semua kenderaan elektrik Hyundai Motor mencapai 31,672, mengatasi penghantaran hibridnya sebanyak 30,760 buat kali pertama sebagai pengeluar kereta domestik.

Jualan baik Hyundai diterajui oleh IONIQ 5 semua-elektriknya, yang jualannya mencapai 15,103 unit pada separuh pertama, peningkatan 165 peratus tahun ke tahun.

Dari segi hibrid, model Hibrid Grandeur Hyundai menyumbang bahagian terbesar dengan 11,761 kenderaan terjual.

Hyundai Motor dan sekutunya Kia Motors menjual sejumlah 84,659 kenderaan mesra alam, meningkat 95.3 peratus daripada setahun lalu, dengan jualan kereta hibrid mencatatkan pertumbuhan pada tahun 78.2 peratus kepada 61,467.

SUV Hibrid Sorento ialah model paling popular, dengan jualan meningkat 32.4 peratus kepada 23,412 unit.

Kia juga menyaksikan jualan semua kenderaan elektriknya meningkat dua kali ganda kepada 23,192 pada suku pertama, berbanding 8,863 unit pada tahun sebelumnya.

Sementara itu, di Malaysia, senarai menunggu untuk Hyundai IONIQ 5 adalah lebih daripada 6 bulan dan untuk KIA EV6 GT ia kelihatan sama seperti tempoh menunggu yang sama.

Previous post

ORA Ballet Cat Dilancarkan Di China Daripada USD28,700

Next post

Pemilik Hyundai EV Berkonvoi Buat Kali Pertama

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *