Berita Auto

Audi 80 Pertama Debut 50 Tahun Lalu. Model Ini Kemudian Dinamakan ‘A4’

Atuk kepada Audi A4, Audi 80, berusia 50 tahun tahun ini.

Jenama Audi di Malaysia telah berubah daripada keadaan sakit kepada nazak walaupun ramai peminat setia masih menunggu fasa kebangkitan jenama itu yang seterusnya. Ramai daripada peminat tersebut akan menyedari bahawa A4 telah lama menjadi penyertaan eksekutif kompak syarikat kepada saingan ke BMW 3 Series dan Mercedes-Benz C-Class.

Sesetengah peminat mungkin masih ingat bahawa ‘A4’ sebenarnya dipanggil Audi 80 dari 1972 hingga 1996. Tahun ini menandakan ulang tahun ke-50 Audi 80.

Audi 80 yang pertama bertujuan untuk menjadi kereta keluarga yang boleh dipercayai “moden, tetapi tidak trendi”. Ia merupakan salah satu kenderaan pertama yang dikeluarkan oleh jenama Audi di bawah syarikat induk baharu mereka, Volkswagen AG. Audi 80 terus menjadi templat untuk semua kenderaan Volkswagen pacuan roda hadapan penyejukan air moden dari tahun 1970-an dan seterusnya.

Audi 80 dianggap sangat ringan dengan hanya 835kg untuk model asas 2 pintu. Dengan jarak roda 2.47m dan panjang keseluruhan hanya 4.18m, ini adalah kenderaan kompak keseluruhan. Namun, jurutera Audi bekerja keras untuk memperkenalkan inovasi dalam pakej ini. Jurutera penggantungan memperkenalkan negative steering roll radius buat pertama kali dalam kenderaan Eropah yang dihasilkan secara besar-besaran, yang meningkatkan kestabilan semasa brek.

Audi juga meletakkan sistem brek hidraulik secara menyerong. Suspensi belakang ialah gandar engkol kilasan dengan peredam spring torsion crank axle dengan spring dampers manakala suspensi hadapan menampilkan strut gaya MacPherson dan wishbone.

Enjin Audi 80 dipasang secara membujur dengan auto 4-kelajuan yang dipasang di belakangnya memacu roda hadapan dalam fesyen Audi yang biasa sekarang. Pilihan enjin antara 1.3 hingga 1.6 liter. Keluarga enjin petrol EA827 Audi 80 menjadi salah satu daripada enjin Kumpulan VW yang paling banyak dibina, malah menjadi asas kepada keluarga enjin diesel.

Audi 80 dengan cepat menjadi kejayaan jualan yang besar kerana pengendaliannya yang ringan, sporty dan penggunaan bahan api yang sangat baik semasa krisis minyak 1973. Lebih daripada sejuta model Audi 80 B1 dibuat antara 1972 dan 1978. Ia dijual di Amerika Syarikat sebagai ‘Fox’.

Audi juga memberikan komisen kereta konsep coupé dengan gaya dari Giorgio Giugiaro yang dipanggil Asso di Picche. Ia dibina oleh coachbuilder Karmann. Ia akhirnya membawa kepada pengeluaran Audi 80 GT dan Audi 80 GTE dengan output kuasa melebihi 110PS.

Previous post

Kadar Pengecasan EV Mungkin Meningkat Sebaik Harga Arang Batu Melonjak

Next post

Ssangyong Torres Dipersembahkan Selepas Pemilik Baharu, KG Consortium, Dipilih

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *