Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Kadar Pengecasan EV Mungkin Meningkat Sebaik Harga Arang Batu Melonjak

Adakah pemilik EV akan berhadapan dengan harga elektrik terlalu mahal sebagai bahan api tidak lama lagi?

Revolusi kenderaan elektrik akhirnya datang ke Malaysia dengan kerajaan memberikan pengecualian cukai menyeluruh ke atas semua kenderaan elektrik bateri import dan pemasangan tempatan sehingga akhir tahun 2023. Kami sudah pun melihat banyak jenama memperkenalkan EV ke pasaran untuk memanfaatkan dasar kerajaan ini. Banyak lagi yang akan datang. Tetapi sekarang, kami mendengar berita bahawa bahagian bahan api persamaan ini akan berubah secara drastik untuk pemilik EV.

Menurut The Vibes, pengguna domestik akan dikenakan surcaj ke atas bil elektrik mereka mula bulan depan. Ini disebabkan oleh kenaikan harga bahan api (khususnya arang batu), kesan daripada konflik Rusia-Ukraine. The Vibes menunjukkan contoh dari seluruh rantau tentang bagaimana harga elektrik sememangnya telah meningkat untuk pengguna domestik.

Di Singapura, tarif elektrik dinaikkan sebanyak 5.6% antara Januari dan Mac, manakala di Thailand, tarif meningkat sebanyak 4.6% antara Januari dan April. Walau bagaimanapun, perlu diingatkan bahawa kedua-dua negara itun sangat bergantung kepada bahan api yang diimport untuk penjanaan elektrik. Malah Hong Kong telah mengalami kenaikan tarif elektrik kira-kira 7% sejak awal tahun atas sebab yang sama.

The Vibes memetik sumber dari dalam kerajaan yang mengatakan bahawa Putrajaya akan menilai sama ada kos itu perlu diserahkan kepada pengguna apabila formula Ketidakseimbangan Kos Laluan/Imbalance Cost Pass-Through (ICPT) disemak bulan depan. Suruhanjaya Tenaga bertanggungjawab untuk menentukan jumlah surcaj kepada pengguna domestik. Ia akan menjadi kali pertama surcaj dikenakan kepada pengguna domestik, sekiranya ini berlaku.

Sementara itu, dari segi persamaan bahan api fosil, kerajaan terus menegaskan bahawa subsidi bahan api akan diteruskan seperti sedia ada. Bernama melaporkan minggu lalu bahawa kerajaan masih mempunyai dana yang mencukupi untuk terus menyediakan subsidi bahan api kepada rakyat walaupun harga minyak mentah global masih tinggi.

Apakah maksud semuanya ini? Secara ringkas, ia mungkin bermakna bahawa apa sahaja penjimatan dalam kos bahan api yang sepatutnya disebabkan kenderaan elektrik mungkin tidak dapat direalisasikan di Malaysia. Jika tarif elektrik dinaikkan (atau surcaj dikenakan) manakala RON95 terus ditambat pada RM2.05/liter, kemungkinan stesen pengecas awam akan menaikkan kadar mereka dan mereka yang mengecas di rumah akan mula benar-benar merasai tekanan. Sudah tentu, kebanyakan EV disasarkan kepada kumpulan masyarakat yang lebih kaya, tetapi kesan daripada perubahan ini akan menjadi ketidakpercayaan kepada daya maju EV sebagai pengganti terus kepada kenderaan berkuasa ICE, bertambah.

Previous post

Daihatsu Gran Max Dipertingkatkan Untuk 2022

Next post

Audi 80 Pertama Debut 50 Tahun Lalu. Model Ini Kemudian Dinamakan 'A4'

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *